طنین صدای ماجده الرومی در العلا؛ با حضور رسمی برجسته از سعودی و لبنان

خواننده بزرگ با اوج هنری‌اش پا روی صحنه گذاشت، صاحب صدای مخملی، اما ماجده الرومی به نظر نگران می‌آمد. رو به حاضران گفت، کمی دست‌پاچه است از اینکه اینجا ایستاده و کنسرتش در سعودی یکی از سخت‌ترین اجراها در مسیر هنری اوست. اما الرومی خواند و احساسات حاضران را ربود و بر سر حاضران تشنه شنیدن ترانه‌هایش، نغمه و کلمات شیرین پاشید.
کنسرت ماجده الرومی در جشنواره زمستان طنطوره در استان العلا، برنامه‌ای بود برای تقویت روابط هنری و انسانی میان سعودی و لبنان و این در حضور رسمی برجسته نمود پیدا کرد. شاهزاده بدر بن عبدالله بن فرحان وزیر فرهنگ و رئیس هیئت پادشاهی در استان العلا و ولید بخاری سفیر سعودی در بیروت، از جمله مهمانان برجسته این برنامه بودند. همچنین اعضای گروه بلندپایه لبنانی در ردیف اول نشسته بودند. رئیس‌جمهوری سابق میشال سلیمان، رئیس‌جمهوری اسبق امین جمیل و نخست‌وزیر سابق فؤاد السنیوره از جمله آنها بودند. در این گروه همچنین برخی شخصیت‌های هنری حضور داشتند از جمله راغب علامه، نجوی کرم و نیشان و چند هنرمند برجسته جهان عرب.
ماجده الرومی در آغاز اولین کنسرتش در سعودی گفت: «در دلم حرف‌های بسیاری وجود دارد و نمی‌دانم از کجا شروع کنم. این سرزمین که روزگاری فقط به آن دلبستگی داشته‌ایم و همیشه جایی در روح و روان ما داشته‌است، حالا در آن خانه‌هایی داریم و خانواده‌هایی به همان اندازه که در کشور خودمان داریم».
ماجده افزود: «با همه وفاداری قلبی، آرزو می‌کنم این سرزمین پاک، پایتخت خوبی‌ها بماند و خانه‌اش خانه عزت و شمشیرهایش شمشیرهای پیروز. همچنان سرافزاز چشم‌نواز عربی و عزیز بماند». پس از این مقدمه، ماجده الرومی چند ترانه‌اش را خواند؛ «کلمات»، «اعتزلت الغرام/ از عشق کناره گرفتم» و «عیناک لیالٍ صیفیه/ چشمان تو شب‌های تابستانی است».
تعدادی از هنرمندان زن و مرد تصاویری از سفرشان از بیروت به استان العلا را منتشر کردند. از میان آنها می‌توان ولید توفیق، نجوی کرم، نادین نجیم و گروهی از فعالان رسانه‌ای لبنان را برشمرد. حضور سیاسی و هنری لبنانی در کنسرت ماجده الرومی که شامل بیش از صد مهمان که با دعوت وزارت فرهنگ سعودی به این کشور سفر کرده بودند، پلی برای فعال سازی صحنه فرهنگی و هنری در دو کشور به وجود آورد در زیر سایه توجه سعودی به احیای نقش فرهنگ در پیشرفت و تجلی روابط و افزایش همکاری در همه زمینه‌ها.

هیئت لبنانی به همراه سفیر سعودی ولید بخاری، پیش از اجرای کنسرت ماجده الرومی از مدائن صالح و چند منطقه دارای آثار باستانی در استان العلا بازدید کردند. آثاری که بیانگر ارزش تاریخ بشری است.
در هیئت لبنانی شخصیت‌های برجسته چند تن از وزیران در دولت موقت حضور داشتند از جمله؛ وزیر اطلاع‌رسانی ملحم الریاشی، وزیر گردشگری اوادیس کیدانیان، وزیر تربیت و آموزش عالی مروان حماده و وزیر مشاور کشور در امور پناهندگان معین المرعبی. همچنین تعدادی از نمایندگان کنونی پارلمان از جمله میشال معوض، سامی فتفت، وائل ابوفاعور، دیما جمالی، منا الیاس الهراوی، لور سلیمان صعب مدیر «سازمان ملی اطلاع‌رسانی» و احمد الحریری دبیرکل جریان «المستقبل».
جشنواره «زمستان طنطوره» شامل برنامه‌های میراثی، فرهنگی و هنری الهام گرفته از میراث العلا است. منطقه‌ای که موطن آثار باستانی در شمال شبه جزیره به حساب می‌آید و نقطه تلاقی بسیاری از تمدن‌ها درگذر زمان. این جشنواره درتعطیلات هرهفته برنامه‌های متنوع فرهنگی برگزار می‌کند.
کنسرت خواننده ماجده الرومی دومین برنامه از سری کنسرت‌های «زمستان طنطوره» بود و روز ۴ ژانویه شاهد کنسرت ویلون نوازنده رنو کاپسن و در ۱۱ ژانویه کنسرت موزیسین مصری عمر خیرت خواهد بود. همچین این بخش از جشنواره «زمستان طنطوره» چشم به راه حضور ستاره شرق ام کلثوم به شکل «هولوگرام» خواهد بود و روز ۱ فوریه صدای اپرایی اندره بوچللی طنین افکن خواهد شد.

الشرق الاوسط:
Related Post