مجلس ایران- عکس از ابراهیم نوروزی خبرگزاری آسوشیتدپرس

مجلس ایران- عکس از ابراهیم نوروزی خبرگزاری آسوشیتدپرس

در حالی که وزارت ورزش و جوانان وظایفی از جمله حمایت از ازدواج جوانان و خانواده ها را بر عهده دارد، طرح تشکیل وزارت “ازدواج و خانواده” در مجلس ایران کلید خورد.

ابراهیم نکو نماینده مجلس ایران روز دوشنبه ۹ تیر به خبرگزاری فارس گفته است که « طرح تشکیل وزارتخانه ازدواج و خانواده در حال تدوین نهایی است و هفته آینده به هیات‌رئیسه مجلس تحویل داده می‌شود.»

به گفته وی در این طرح موضوع اشتغال و مسکن جوانان و زوج های جوان ایرانی بررسی شده است. این نماینده مجلس ایران عملکرد نامناسب وزارت ورزش و جوانان در امر “ازدواج و جوانان” را عمال اصلی تهیه این طرح دانسته است.

این در حالی است که مجلس ایران این حق را دارد تا در صورتی که وزارتخانه ای به وظایف خود به طور شایسته عمل نکند، از وزیر مربوطه سوال یا وی را استیضاح کند. این برای نخستین بار است که دیده می شود نمایندگان مجلس ایران به جای طرح سوال یا استیضاح به سراغ ایجاد وزارتخانه ای مشابه با عملکرد موازی وزارتخانه موجود می روند.

وزارت ورزش و جوانان ایران نیز که وزارتخانه ای تازه نفس است، در تاریخ ۸ دیماه ۱۳۸۹ و پس از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در مجلس هشتم تشکیل شد. بر اساس شرح وظایف این وزارتخانه عالی‌ترین مرجع رسیدگی به مسایل مربوط به ورزش و جوانان و ازدواج آن ها در ایران محسوب می شود.

ابراهیم نکو پیشتر (۱۰ اردیبشهت) در حالی که تهیه طرح “وزارت ازدواج و جوانان” آغاز شده بود، به خبرگزاری تسنیم گفته بود که مخالفان این طرح «بحث کوچک سازی دولت، بار مالی طرح و مغایرت با قانون اساسی» را از ایرادات این طرح می دانند.

طرح “وزارت ازدواج و جوانان” پیشتر در مجلس ایران به نام “وزارت ازدواج و طلاق” مطرح شده بود که به دلیل مخالفت های بسیار از سوی نمایندگان مجلس ایران، نام آن به وزارت ازدواج و جوانان تغییر کرد. یکی از وظایفی که برای این وزارتخانه پیش بینی شده است، کنترل و کاهش نرخ طلاق در ایران است.