مرحلهٔ سوم بومی‌سازی شامل بخش‌های لوازم یدکی ماشین، ساخت و ساز و فرش است

دمام: ایمان الخطاف

براساس اعلام وزارت کار و توسعهٔ اجتماعی سعودی طرح بومی‌سازی مشاغل سعودی امروز (دوشنبه) وارد مرحلهٔ جدیدی می‌شود.
به گزارش الشرق الاوسط، طرح بومی‌سازی وارد ۵ بخش جدید دیگر می‌شود که فروشگاه‌های وسایل و تجهیزات پزشکی، فروشگاه‌های مواد ساخت و ساز و مصالح ساختمانی، فروشگاه‌های لوازم یدکی ماشین، فروشگاه‌های فرش و فروشگاه‌های شیرینی فروشی هستند.
اقتصاددانان شروع مرحلهٔ سوم بومی‌سازی را باعث افزایش میزان مشارکت سعودی‌ها در بخش خصوصی و کاهش میانگین بیکاری می‌دانند.
سالم باعجاجه کارشناس اقتصادی در گفتگو با «الشرق الاوسط» ضمن اشاره به اهمیت جدیت بخش خصوصی در جذب سعودی‌ها، پیش‌بینی کرد این اقدامات وزارت کار باعث ایجاد تغییر در بازار کار و بازسازی فرصت‌های شغلی می‌شود.
این در حالی است که انتظار می‌رود نرخ بیکاری در سعودی در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کند و براساس پیش‌بینی‌های محمد التویجری وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی میزان کاهش آن ۱۲٫۹ درصد خواهد بود.
گفتنی است وزرات کار و توسعه اجتماعی راهنمای بومی‌سازی ۱۲ فعالیت اقتصادی در بخش خرده‌فروشی را آغاز کرد که شامل شرح مفاهیم اصلی برای اجرای دستور بومی‌سازی و تقدیم طرح‌های حمایتی مختلف به سازمان‌های دولتی است که در این قانون مشارکت می‌کنند.
این راهنما جزئیات قانون بومی‌سازیِ درگاه‌های فروش ۱۲ فعالیت اقتصادی و کاری و همچنین شرایط کل، طرح حمایتی و پاسخ به سوال‌های پرتکرار را شامل می‌شود.
هیئتی نیز از نمایندگان وزارت کار، صندوق توسعه منابع انسانی و بانک توسعهٔ اجتماعی برای برنامهٔ «احتمالات بومی‌سازی فعالیت‌های بومی» جهت هماهنگی با نهادهای مربوطه تشکیل شد.
این برنامه طی سه مرحله اجرا می‌شود و با متخلفان بر اساس جدول مجازات و تخلفات برخورد خواهد شد.