اسرائیل منبع «گفتگوی داعش» درباره هواپیما… پوتین پس از تماس با کامرون پروازها را لغو کرد

بخشی از روند بازرسی مسافران در فرودگاه شرم الشیخ در جنوب سینا – عکس از خبرگزاری فرانسه

بخشی از روند بازرسی مسافران در فرودگاه شرم الشیخ در جنوب سینا – عکس از خبرگزاری فرانسه

در حالی که اطلاعاتی که سقوط هواپیمای روسی توسط یک بمب کار گذاشته شده در درون هواپیما شدت گرفت، روز گذشته اطلاعات تازه ای درباره مغز متفکر احتمالی این عملیات فاش شد. منابع انگلیسی ذکر کردند که مغز متفکر احتمالی، رهبر گروه «انصار بیت المقدس» در سینا است که لقب او ابو اسامه المصری است و نام اصلی او محمد احمد علی می باشد. این اطلاعات که رونامه «تایمز» آن را منتشر کرد می گوید که ابو اسامه المصری یکی از اهالی استان سینای شمالی است و ۳۷ سال سن دارد، و همیشه بین مصر و غزه در حال رفت و آمد است. این منابع افزودند که ابو اسامه المصری در سوریه آموزش نظامی دیده است و در بسیاری از تصاویر ویدیویی ظاهر شد که روی دست او نشانه هایی از بیماری برص است. او همچنین در ویدیویی که مسؤلیت بمب گذاری هواپیمای روسی را به عهده گرفت و همان روز سقوط هواپیما منتشر شد ظاهر شد.

از سوی دیگر، مقامات آمریکایی فاش کردند که سازمان اطلاعاتی اسرائیل، گفت و گوی بین اعضای «داعش» درباره هواپیمای روسی که در سینا دچار سانحه شد را مانیتورینگ کردند، و آن را به انگلیس و ایالات متحده ارائه کردند. شبکه خبری «سی ان ان» به نقل از یکی از مقامات آمریکایی گفت که به نسبت ۹۹٫۹ در صد احتمال دارد که یک بمب باعث سقوط هواپیمای روسی شده است.

اما در مسکو، روز گذشته منابعی از کرملین تأکید کردند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، تصمیم به لغو پروازهای هوایی به مصر را پس از آن اتخاذ کرد که پس از تماس تلفنی با دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، اطلاعاتی درباره ضبط مکالمات تعدادی از تروریست ها در سینا به دست آورد که فرضیه تروریستی بودن حادثه هواپیما را تأکید می کرد. دولت روسیه روز گذشته برای بررسی آخرین تحولات اوضاع در راستای توقف پروازهای هوایی به مصر، و تصمیم گیری درباره بازگرداندن گردشگران روسی از مصر، نشستی اضطرارای برگزار کرد. در عین حال دیمیتری مدودوف نخست وزیر روسیه اعلام کرد که توقف پروازها به مصر این بار طولانی خواهد بود».