شوی مد در سطح کشور با هدف کسب شهرت جهانی برگزار شد

ریاض – عائشه جعفری

اولین نمایش مد لباس گروهی از طراحان زن جوان سعودی به تازگی زیر نظر شاهزاده نوره بنت فیصل سفیر مد سعودی و رییس هیات مدیره گلوبال فشن هاوس در ریاض، پایتخت سعودی برگزار شد.

شاهزاده نوره بنت فیصل به الشرق الاوسط گفت «آماده سازی برای این نمایش تقریبا از دو ماه پیش آغاز شد تا بدین وسیله بستری برای نمایش توانمندی ها و استعداد طراحان زن جوان فراهم کنیم».

او افزود «ما همواره در تلاش بودیم تا طراحان زن با استعداد و خلاق در زمینه مد را شناسایی و معرفی و حمایت کنیم. این اولین باری بود که این طراحان زن یک جا دور هم جمع شدند و برندهای معروف لباس و مد هم حاضر هستند. حالا همه دست اندرکاران صنعت مد می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند».

شاهزاده نوره ادامه داد «البته این یک شوی لباس سنتی نبود بلکه در واقع ترانک شو بود. حاضرین در این نمایش مد لباس می توانند لباس را از نزدیک ببینند و با طراح آن گپ بزنند. در نمایش لباس های متعارف با توجه به شمار فراوان قطعه های لباس و مهمانان چنین چیزی وجود ندارد. ترانک شو بستر مناسبی برای ارتباط با برندها را فراهم می کنند و این برای حمایت طراحان زن و بازاریابی برای کارهایشان مهم به شمار می رود. خیلی از طراحان جوان و بااستعداد تنها به دنبال فضایی برای شناخته شدن هستند و اغلب آنها نمایش مد و لباس در پایتخت های مد جهان برگزار می کنند. این طراحان مورد اعتماد دست اندرکاران صنعت مد و بانوانی هستند که به دنبال لباس های تک می گردند».

مشاعل الراجحی و لما طاهر و نوره الحارثی در کنار دو طراح لباس معروف یعنی طونی میراندا و لما عسکری پنج طراح زن جوان در این نمایش مد لباس ریاض شرکت کردند. برخی از آنها به تازگی در رشته طراحی لباس و مد در دانشگاه های سعودی فارغ التحصیل شده و عده ای هم در خارج کشور درس خوانده اند.

شاهزاده نوره درباره توسعه و گسترش صنعت مد و طراحی لباس افزود «پژوهشی با همکاری سازمان فرهنگ برای تشریح مهم ترین نیازمندی های بازار مد داخلی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که ما می توانیم با برگزاری دوره های آموزشی تجربه کافی در اختیار طراحان مد قرار دهیم. این کلاس ها زیر نظر طراحان مد معروف در جهان برگزار می شوند. البته طراحانی که تمایل به تحصیل و کسب تخصص بیشتر در این عرصه دارند به خارج کشور اعزام می شوند. هفته مد سعودی به عنوان یک رویداد رسمی زیر نظر سازمان فرهنگ برگزار می شود. اصولا مد و جامعه و فرهنگ تفکیک ناپذیرند و هفته های مد در کشورهای دیگر با حمایت حکومت ها برگزار می شوند. حالا این کشورها به اهمیت و تاثیر این صنعت بر اقتصاد پی برده اند. هدف ما تنها معرفی طراحان سعودی نیست بلکه ما به دنبال بسترسازی برای طراحان لباس معروف جهان برای ورود به بازار سعودی و آشنایی با فرهنگمان نیز هستیم».