قذاف الدم به «الشرق الأوسط»: واکنش شدیدی وجود خواهد داشت

متهمان درون قفس اتهام در دادگاه تجدید نظر طرابلس در حال گوش دادن به حکمی که در حق آن ها صادر شد – عکس از رویترز

متهمان درون قفس اتهام در دادگاه تجدید نظر طرابلس در حال گوش دادن به حکمی که در حق آن ها صادر شد – عکس از رویترز

تنها چند ساعت پس از صدور حکم اعدام غیابی در حق سیف الاسلام پسر معمر القذافی و ۸ تن از رهبران قبایل و ارتش سابق از سوی یک دادگاه وابسته به شبه نظامیان در طرابلس پایتخت لیبی، به اتهام ارتکاب جنایت جنگی طی دوران قیامی که منجر به سرنگونی قذافی در سال ۲۰۱۱ شد، شورای مشروع نمایندگان لیبی در طبرق با رأی اکثریت قانونی را تصویب کرد که عفو عمومی و کامل تمامی لیبی ها را از زمان سرنگونی قذافی تا تاریخ روز گذشته شامل می شود.

بلافاصله پس از صدور این حکم که عبدالله السنوسی، باجناق قذافی و رئیس دستگاه اطلاعاتی سابق لیبی، و البغدادی المحمودی آخرین نخست وزیر رژیم قذافی پیش از فروپاشی ، را شامل می شود، واکنش هایی در داخل و خارج از لیبی صورت گرفت، به طوری که خانواده السنوسی تهدید کردند که انتقام خواهند گرفت. در همین حال کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد از احکام اعدام شدیداً دلخور است و گفت استانداردهای بین المللی محاکمه عادلانه فراهم نشده بود.

در همین حال بین سران قبایل و فرماندهان ارتش لیبی برای نجات سیف الاسلام و دیگر کسانی که به اعدام محکوم شدند تماس هایی برقرار شد.

احمد قذاف الدم، فرستاده ویژه سابق قذافی و پسر عموی وی به «الشرق الأوسط» گفت: «احکام اعدام تلاش های راه حل مسالمت آمیزی که طرف های لیبی سعی در رسیدن به آن داشتند از جمله «توافق الصخیرات» که تحت نظارت سازمان ملل متحد انجام شد و یک هفته پیش به تصویب رسید را پایان می دهد». وی هشدار داد: « این احکام با واکنش شدیدی از سوی غیر نظامیان و نظامیان و جنبش کیمته های انقلابی به علاوه قبایل روبه رو خواهد شد زیرا این احکام اعدام از سلطه ای غیر قانونی صادر شده است».