دمام: ایمان الخطاف
بیماران بسیاری آرزو دارند کسی در بیمارستان‌ها به عیادت‌شان برود. همچنین افراد سالم زیادی علاقه دارند به عیادت بیماران بروند تا اندکی از درد و رنج‌شان بکاهند، اما نمی‌دانند وقت مناسب کدام است و چگونه می‌توانند برای آن عیادت برنامه‌ریزی کنند. ازهمین جا ایده تهیه اپلیکیشن «طبت(نیکو شدی)» برای گوشی‌ها موبایل پیدا شد. این اپلیکیشن کمک می‌کند این مشکل را با دعوت به عیادت بیماران حل کند تا با آنها همدردی شود و شادی را به دلهایشان ببرد.
این اپلیکیشن توانست موافقت وزارت بهداشت سعودی را کسب کند و به کاربران اجازه می‌دهد مکالمات ضروری و فوری با بیماران انجام دهند، آنها را در وقتی که برای عیادت مناسب می‌دانند دعوت می‌کند همچنین فضا را برای مشارکت بیماران باز می‌کند.
محمد الجویان مدیر بخش شناسنامه الکترونیک شرکت «الثقه/اعتماد» تهیه کننده و راه‌انداز این اپلیکیشن گفت، بیش از ۴۰هزار کاربر این اپلیکیشن را که سراسر کشور سعودی را پوشش می‌دهد، نصب کرده‌اند.
الجویان اضافه کرد، این شرکت با چند بیمارستان دولتی و خصوصی برای همکاری جهت راه‌اندازی خدمات اجتماعی وارد گفت‌وگو شده و نتیجه آن یادداشت تفاهم با شهر بیمارستانی ملک سعود در ماه فوریه گذشته بود. این کار با موفقیت انجام شد و توسط برخی کارشناسان علوم اجتماعی در زمینه آگاهی بخشی نسبت به این برنامه همچنین اطلاعات راهنما و مواد آموزشی موجود در سراسر شهر پزشکی فعالیت‌هایی صورت گرفت.
او یادآور شد ایده تهیه این اپلیکیشن از احساس نیاز به ابزاری الکترونیکی نشأت گرفت که بتواند با تسهیل برقراری ارتباط میان بیماران بستری در بیمارستان‌ها و عیادت کنندگان از طریق پیام‌های متنی و پیام‌های صوتی به جامعه خدمت کند. همچنین بتواند راه ارتباط با بیمارانی را تسهیل کند که بیماری و تجارب مشابهی دارند تا بتوانند از آن استفاده کنند.
الجویان توضیح داد نام اپلیکیشن را از حدیث نبوی الهام گرفت که می‌فرماید« کسی که به عیادت بیماری یا به دیدن برادر مؤمنی برود، ندایی می‌رسد که: نیکو شدی و گام‌هایت نیکو شد و خانه‌ای در بهشت از آن تو شد». او فزود این اپلیکیشن درماه می گذشته با حمایت وزیر بهداشت راه اندازی شد.
الجویان توضیح داد این اپلیکیشن سه مزیت اساسی دارد؛ اول دعوت به عیادت از بیماران، ثبت نام در این فضا می‌تواند کمک کند دعوتی برای عیادت از بیماری و تعیین دقیق زمان و برخی راهنمایی‌ها را هماهنگ کند. برهمین اساس کسانی که در این اپلیکیشن ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند به دیدن بیمار بروند یا با او صحبت کنند.
امتیاز دوم شرکت کردن در تجربه بیماران دیگر است. با استفاده از این برنامه می‌توان به فهرست بیمارانی دست پیدا کرد که چنین بیماری را تجربه کرده‌اند. با آنها وارد صحبت مستقیم شد تا از آنها کمک گرفت. امتیاز سوم این اپلیکیشن دیدار مستقیم است. فرد می‌تواند به روحیه بخشیدن به بیماری که نمی‌شناسد کمک کند.
او اشاره کرد مشغول بررسی و اجرای پیشنهادها و ملاحظات برای بهبود کیفیت اپلیکیشن هستند.
توفیق الربیعه وزیر بهداشت سعودی در توئیتی درباره این برنامه نوشت:« از راه اپلیکیشن نیکو شدی، بیمار می‌تواند از مردم دعوت کند به عیادتش بیایند، با آنهایی که گرفتار همان بیماری هستند در تماس باشد تا از تجربه آنها استفاده کند… بیماران را نصیحت می‌کنم از آن استفاده کنند. هرکسی تجربه یک بیماری را داشته باشد، می‌تواند با همان تجربه در معالجه سهیم شود. این یک اپلیکیشن خیریه‌ای است».