در راستای مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان، گروهی از نیروهای مسلح طالبان اسلحه‌های خود را تحویل فرمانداری‌های ولایت‌هایشان دادند.

در راستای مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان، گروهی از نیروهای مسلح طالبان اسلحه‌های خود را تحویل فرمانداری‌های ولایت‌هایشان دادند.

طالبان در هفته جاری در بیانیه ای اعلام کرده است این گروه در صدد است برای شرکت در مذاکرات در خارج از کشور یک دفتر سیاسی باز کند.

بر اساس بیانیه این گروه که در سایت ” ندای جهاد ” منتشر شده است طالبان تاکید کرد در این زمینه با چند کشور خارجی از جمله قطر وارد گفتگو شده است.

طالبان اعلام کرد ” علی رغم حضور قوی در داخل کشور ما حاضریم در خارج از کشور یک دفتر بازکنیم تا در مذاکرات شرکت کنیم.”

این گروه ” آزادی بازداشت شدگان طالبان در گوانتانامو ” را به عنوان پیش شرط شرکت در گفتگوها اعلام کرده است.

در همین حال مقامات افغانستان اعلام کردند نمایندگانی از ” حزب اسلامی ” که دومین گروه نیرومند مسلح پس از طالبان به شمار می آید با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان و چند دیپلمات آمریکایی در کابل دیدار و در مورد مسائل صلح گفتگو کردند.

این گروه به ریاست گلب الدین حکمتیار از ده سال پیش با دولت افغانستان و نیروهای ناتو مبارزه می کند.

بیانیه به محل افتتاح دفتر سیاسی طالبان اشاره ای نکرده است اما پیشتر پیشنهادهایی برای میزبانی این گروه از طرف ترکیه ، سعودی و قطر مطرح شده است.

طالبان پیشتر شرط کرده بود تا زمانی که نیروهای خارجی این کشور را ترکت نکنند در هیچ گفتگویی شرکت نمی کند.

پیشتر یک منبع نزدیک به طالبان اعلام کرده بود در پاییز گذشته دیپلمات های آمریکایی با یک هیئت از طالبان به ریاست طیب آغا منشی سابق ملا عمر رهبر طالبان برگزار شد. طالبان اما در بیانیه ای این مساله را تکذیب کرد.

در راستای پشبرد روند صلح در افغانستان، نیروهای طالبان اسلحه‌های خود را به مقام‌های دولتی تحویل می‌دهند.

در راستای پشبرد روند صلح در افغانستان، نیروهای طالبان اسلحه‌های خود را به مقام‌های دولتی تحویل می‌دهند.

از سوی دیگر کاخ سفید در اولین واکنش نسبت به این مساله اعلام کرده است گروه طالبان باید پیش از شرکت در گفتگوهای صلح خشونت را متوقف کند. آمریکا تاکید کرد این پیش شرط هرگز تغییر نمی کند.

پس از سرنگونی حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ کشورهای غربی نتوانستند عملیات این گروه را کنترل کنند.

با وجود اینکه تعداد نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۰ به ۱۳۰ هزار نفر رسیده بود این کشورها نتوانستند خطر طالبان را از افغانستان دور کنند.
طی ده سال گذشته بیش از۲۸۴۷ تن از نیروهای خارجی در نبرد با طالبان کشته شدند.

همچنین عملیات طالبان تلفات زیادی در بین غیرنظامیان نیز برجای گذاشته است. تعداد کشته شدگان غیرنظامی در افغانستان بر اساس آمار سازمان ملل به ۲۷۷۷ نفر رسیده است.

نیروهای خارجی سال گذشته به تدریج عقب نشینی از افغانستان را آغاز کرده بودند و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۴ همه این نیروها خاک این کشور را ترک کنند.

مقامات غربی برای جلوگیری از وقوع جنگ داخلی در افغنستان پس از عقب نشینی از این کشور خواستار برگزاری مذاکرات صلح با طالبان شدند.

جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در نیمه دسامبر گذشته در گفتگو با مجله ” نیوزویک ” گفته بود ” طالبان دشمن ما نیستند.

این اظهارات با استقبال حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان همراه شد. کرزی که ابتدا با باز شدن دفتر سیاسی برای طالبان مخالفت کرده بود پس از گفتگو با همپیمانان غربی از طرح آنها استقبال کرد.

یک منبع نزدیک به طالبان گفته است مقامات ارشد طالبان از ملا عمر رهبر این گروه خواسته اند با باز کردن یک نمایندگی در یک کشور مسلمان غیر از پاکستان موافقت کند.

اغلب رهبران طالبان که پس از اشغال افغانستان به پاکستان پناهنده شدند به دنبال این هستند تا از وابستگی به این کشور آزاد شوند.

با این وجود عملیات طالبان همچنان در افغانستان ادامه دارد و روز گذشته در دو عملیات انتحاری در قندهار از مناطق تحت نفوذ این گروه ۱۲ تن از جمله ۴ کودک و ۳ عضو پلیس کشته و ۲۸ تن دیگر زخمی شدند.

با همکاری العربیه