افزایش ۴۶ درصدی شمار تلفات غیرنظامیان بر اثر انفجارهای انتحاری در افغانستان

إسلام آباد: جمال إسماعیل

طالبان انتخابات پارلمانی پیش رو در افغانستان را «یک توطئه امریکایی برای ادامه توجیه اشغال خارجی» افغانستان خوانده و اعلام کرد همه تلاش هایش را برای اختلال آن به خرج می دهد.
به گزارش الشرق الاوسط، طالبان طی اطلاعیه‌ای که روز دوشنبه ۱۶ مهر منتشر شد، دستور مبارزه با انتخابات پارلمانی افغانستان را صادر کرد و گفت که هر کسی را که برای انجام موفقیت‌آمیز پروسه انتخابات همکاری کند و به خصوص نیروهای امنیتی را هدف قرار می دهند.
طالبان در این اخطار شان انتخابات را نه تنها خلاف شریعت اسلامی، بلکه «در تضاد آشکار با منافع ملی افغانستان» توصیف کرده اند.
طالبان در این اطلاعیه، انتخابات پارلمانی افغانستان که قرار است ۲۰ اکتبر برگزار شود را جعلی و قلابی خوانده است.
اخیراً کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که دست کم ۵۴ هزار نیروی امنیتی می خواهند برای تامین امنیت ۵۱۰۰ حوزه انتخاباتی در برگزاری انتخابات در ۲۰ اکتوبر فعالیت کنند.
ناامنی چالش اصلی در برابر برگزاری انتخابات است. در دو ماه گذشته، دست کم هشت نامزد انتخابات در شماری از مناطق افغانستان کشته شده اند.
بیش از ۲۵۰۰ نفر از جمله بیش از ۴۰۰ زن خود را برای شرکت در انتخابات افغانستان نامزد کرده‌اند.
هزاران تن از نیروهای ناتو نیز به حفظ امنیت برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان کمک خواهند کرد.
اطلاعیه طالبان در حالی صادر شده که این گروه در هفته های گذشته پذیرفته بود برای مذاکرات صلح افغانستان شرکت کند.
به نوشته رویترز، این گفته‌های طالبان همزمان با سفر نماینده ویژه آمریکا برای صلح در افغانتسان است که روز گذشته به کابل سفر کرد.
خلیل‌زاد در حال گفتگو با مقامات افغانستان از جمله اشرف غنی است تا راهبرد صلح در این کشور را طراحی کنند.
بنابر این گزارش، خلیلزاد ۶۷ ساله دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی افغان‌الاصل که پیش از این سفیر آمریکا در عراق و افغانستان بوده ماه گذشته به عنوان مشاور وزارت خارجه آمریکا برای رهبری روند صلح افغانستان و گفت‌وگوی صلح با طالبان انتخاب شد.
تنها دو هفته مانده به انتخابات افغانستان، داعش و طالبان بر شدت حملات خود افزوده است.
از سوی دیگر، سازمان ملل می‌گوید شمار کشته‌ و زخمی‌شدگان غیرنظامی در افغانستان بر اثر انفجارهای انتحاری افزایش یافته است.
بر اساس آمار جدید سازمان ملل متحد در افغانستان، در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۲ هزار و ۳۴۰ نفر از مردم عادی این کشور در حملات انتحاری جان خود را از دست داده‌ یا زخمی شده‌اند.
این مقدار نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۴۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
اگر تله‌های بمب‌گذاری شده نیز در نظر گرفته شود، تعداد غیرنظامیان کشته و زخمی‌شده حتی به بیش از ۳ نفر و ۶۳۰ نفر خواهد رسید.
بر اساس این گزارش، تقریباً مسئول نیمی از تلفات غیرنظامیان گروه «دولت اسلامی» (داعش) است و حدود ۴۰ درصد آن‌ها نیز به گردن طالبان است.