یک منبع بی نام در سازمان اطلاعات آمریکا اظهار کرد که ولی عهد سعودی مسئول حادثه قتل خاشقجی است، و یک منبع بی نام دیگر در وزرات خارجه اعلام کرد که گزارش هایی بر ضد سعودی وجود دارد. اما پس از این همه، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و وزیر خارجه آن تاکید کردند که همه این اخبار نادرست است.
این گزارش ها در ضمن یک هجمه شامل از سوی برخی روزنامه های آمریکایی، به «CIA» و وزارت خارجه، نسبت داده شدند. گزارش های مسئولین ترکیه نیز همسو با این هجمه شد، و همه اینها ایالات متحده را بر آن داشت که یک موضع رسمی اتخاذ کند، و از پادشاهی عربی سعودی در خصوص قضیه خاشقجی حمایت کند. این موضع آمریکا را می توان ضد ترکیه و قطر و دمکرات ها، و همه رسانه های دشمن سعودی قلمداد کرد. همه این اطراف می خواستند بر رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا فشار آورند. از این رو دونالد ترامپ موضع صریح خود را اعلام کرد. او برای اینکه موضع خود را صراحت بیشتری بخشد جلوی دوربین ها در این باره سخن گفت و بیانیه سابق خود را تاکید بخشید. بدین ترتیب کاخ سفید با این مواضع خود هرگونه گزارش های جعلی و جنگ روانی را بی اعتبار ساخت.
پیشتر ترامپ موضع قانونی حقوقی خود را اعلام کرده بود و تصریح کرد که هیچ الزامی قانونی برای دخالت او یا آمریکا وجود ندارد؛ زیرا نه مقتول آمریکایی است و نه این جرم در خاک آمریکا صورت گرفته است. اضافه بر این او این تهمت ها را نمی پذیرد و به پادشاهی سعودی اعتماد دارد. او با این موضع درصدد بود تمام طرف های درگیر را، چه در کنگره چه در ترکیه، پس براند. او در خصوص ترکیه با همان شیوه آن (ترکیه) پاسخ گفت و بیان کرد که گزارش هایی وجود دارد که اثبات می کند ترکیه از این مسئله سوءاستقاده سیاسی می کند.
قضیه خاشقجی یک سلاح تازه ظهور است که برای جنگی که دو سال است بین ترامپ و رقبای آمریکایی او در جریان است، به کار رفته است. در این جنگ انواع تهمت های خانوادگی و شخصی بر ضد رئیس گفته شده بود. پیشتر نیز فشارهایی بر پرزیدنت ترامپ در خصوص همکاری او با سعودی در جنگ یمن اعمال شده، و این فشارها درصدد بودند که رئیس ترامپ همکاری خود با سعودی را در جنگ با مزدوران ایران در یمن متوقف نماید. این تلاش ها پس از قضیه خاشقجی دوباره جان تازه گرفت و بیش از پیش شد.
مطالبات آنها چیست؟ آنها می خواهند جنگ یمن پایان یابد و نیروهای سعودی و هم پیمانان آن عقب کشند. اما ترامپ جواب جدیدی داد و بیان کرد که سعودی رغبتی به جنگ ندارد و آمادگی آن را دارد که از یمن عقب بکشد، در صورتی که ایران دست از تحریک مزدوران حوثی خود بکشد. هیچ معنایی ندارد که از پایان عملیات یمن سخن بگوییم بی آنکه موضع ایران در یمن را که منجر به کودتا شده از جا بر کنیم. کوتاه کردن شرارت ایران یکی از اهداف سیاست خارجی آمریکاست و درصدد است جرثومه ایران در سوریه و لبنان و عراق و یمن و افغانستان را از ریشه برکند.