جده – الشرق الاوسط آنلاین

ملک سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین فرمان صدور گواهینامه رانندگی برای زنان و تشکیل کمیته وزارتی (وزارتخانه های کشور و دارایی و کار و توسعه اجتماعی) برای بررسی اقدامات اجرایی لازم در این زمینه را صادر کرد. این کمیته باید ظرف ۳۰ روز توصیه های ضروری را اعلام کند. این فرمان از تاریخ ۱۰/۱۰/۱۴۳۹ (۲۴/۶/۲۰۱۸) با استناد به ضوابط شرعی و قانونی به مرحله اجرا گذاشته می شود.

 

متن فرمان پادشاهی به شرح زیر است:

«جناب وزیر کشور

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

با توجه به اینکه عدم صدور مجوز رانندگی برای زنان نقاط منفی فراوانی داشته و نیز با توجه به رانندگی زنان با رعایت ضوابط شرعی لازمه از ویژگی های متعددی برخوردار است ل‍ذا اقدامات لازم برای اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی –صدور گواهینامه- برای زنان و مردان در نظر گرفته شود.

در این راستا، دیدگاه اغلب اعضای هیات علمای عالی رتبه درباره رانندگی زنان مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس حکم شرعی رانندگی زنان در اصل نوعی اباحی گری است. البته دلایل عدم رانندگی زنان جلوگیری از بهانه تراشی های محتمل بوده و چنانچه ضمانت های شرعی و قانونی لازم برای منع این بهانه جویی ها ارائه شود علما اشکالی در رانندگی زنان نمی بینند.

از آنجا که حکومت –به یاری خدا- حافظ ارزش های دینی بوده بنابراین رعایت این اصول در صدر اولویت ها قرار دارد و از هیچ اقدامی در راستای برقراری امنیت و ثبات در جامعه دریغ نمی ورزد.

سلمان بن عبدالعزیز

رئیس شورای وزیران.»