الفیاض و «پاک‌سازی بعثی‌ها»؛ گره‌های دولت عبدالمهدی

بغداد: حمزه مصطفی

مقتدی صدر رهبر جریان صدر همچنان زیر بار نامزدی فالح الفیاض (رهبر «حشد الشعبی» و مشاور سابق امنیت ملی) برای وزارت کشور پافشاری نرفته است.
به گزارش الشرق الاوسط، تمام تلاش‌ها برای متقاعد ساختن صدر تاکنون بی‌نتیجه مانده و فراکسیون «البنا» و به‌طور ویژه «الفتح» به رهبری هادی العامری هیچ گزینه ای برای پایان دادن به بحران صدر پیش رو ندارند.
خبرهای منتشره در رسانه‌ها حاکی از آن است که محمد الکوثرانی رابط «حزب‌الله» لبنان با عراق، دیروز به رهبران احزاب عراقی گوشزد کرده‌است که بر ضرورت پشتیبانی از فالح الفیاض برای تصدی وزارت کشور تأکید کنند.
مقتدی صدر و فراکسیون «سائرون» نامزدی الفیاض را رد کرده و هرگونه مذاکره ای در این باره را غیرقابل طرح می‌دانند؛ این در حالی است که شیخ محمد کوثرانی تلاش می‌کند تا با یادآوری پشتیبانی ایران و روسیه از الفیاض شرایط را برای توافق بر سر تصدی او فراهم کند.
گفته می‌شود که بشار اسد نیز از الفیاض پشتیبانی می‌کند.
در این میان محمد سالم الغبان وزیر کشور سابق عراق و نماینده کنونی پارلمان در گفتگو با «الشرق الاوسط» تأکید کرد که فراکسیون او به شدت به نامزدی الفیاض پایبند بوده و هیچ گزینه بدیلی برای او در نظر ندارد.
الغبان تصریح کرد که هیچ مدرک و سند قانونی وجود ندارد که به موجب آن بعضی از اشخاص از تصدی مقام‌های دولتی منع شوند.
در حالی که اختلافات میان شعیان برای تصدی وزارت کشور بالا گرفته و در میان سنی‌ها برای تصدی مقام وزارت دفاع نیز اختلافاتی مشاهده می‌شود.
خبرها حاکی از آن است که برخی از وزرایی که رای اعتماد دریافت کردند و تعدادی از نامزدهای تصدی وزرات ممکن است مشمول قانون «پاک سازی حزب بعث» واقع شوند. حزبی که در عراق غیرقانونی اعلام شده‌است.
در این میان محمد نوری العبد ربه یکی از رهبران ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق نیز از شیوه تشکیل کابینه انتقاد کرد.
او گفت که ائتلاف النصر برخورد دوگانه در تشکیل دولت را بازنگری خواهد کرد و برای مطالبه یک پست وزارتی تلاش خواهد کرد.