وزیر امور خارجی ایران علی اکبر صالحی

وزیر امور خارجی ایران علی اکبر صالحی

تنها چهار روز پس از مذاکرات هسته ای ایران و غرب در آلماتی، بیانات وزیر امور خارجه ایران ابعاد تازه ای به نتایج این نشست بخشید. علی اکبر صالحی روز یکشنبه در حاشیه همایش فرماندهان مرزبانی اعلام کرد:”ما نمی گذاریم تحریم ها تشدید شود و از امروز شاهد رفع شدن تحریم ها خواهیم بود.”

در همین روز محمد خزاعی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز در گفتگو با برنامه جی.پی.اس فرید زکریا اعلام کرد: “ایران از مذاکره و گفتگوی دو جانبه با آمریکا استقبال می کند به شرطی که مطمئن باشد آمریکا جدی است.”

هفته ی گذشته وزیر امور خارجه آمریکا جان کری اعلام کرده بود که آمریکا آماده است تا با ایران وارد بحث‌های دوجانبه شود.

با اینکه اطلاع دقیقی از جزییاتی پیشنهاد هایی که در نشست آلماتی به ایران داده شده بود در دست نیست اما نماینده روسیه در این مذاکرات گزارش داده بود که کشورهای ۱+۵ پیشنهاد داده‌اند در ازای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات فردو برخی از تحریم‌ها علیه ایران لغو شود.

به گزارش ایسنا در این نشست طرف های غربی به جای تعطیلی فوردو بر تعلیق غنی سازی در آنجا، تشدید پادمان ها و اقدامات نظارتی، تاکید کرده اند و پیشنهاد داده اند که کاهش تحریم ها در سه حوزه لغو تحریم برای مبادله پایاپای “خرید طلا در مقابل نفت”، صنایع پتروشیمی و شاید برخی مبادلات بانکی صورت گیرد.

هرچند به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا پیشنهادهایی که به جمهوری اسلامی داده شده شامل تحریم‌های نفتی و بانکی علیه این کشور نمی‌شود.

وزیر امور خارجه ایران پیشتر نیز نشست آلماتی را مثبت ارزیابی کرده و آن را نقطه عطفی در پیشبرد گفت و گو ها دانسته بود. صالحی توضیح نداد که رفع تحریم ها در چه راستایی محقق خواهد شد. هنوز عکس العملی نسبت به ادعای صالحی از سوی طرف های پرونده هسته ای ایران صورت نگرفته است اما همزمان با مذاکرات آلماتی قانونگذاران آمریکا لایحه تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را به کنگره ایالات متحده بردند. اظهارات کشورهای اروپایی درباره نتیجه مذاکرات آلماتی نیز بسیار محتاطانه بوده و نتایج مثبت را منوط به ادامه گفت و گوها در سطح کارشناسی دانسته اند.

نه تنها جزییات بسته پیشنهادی غرب نامعلوم است و هنوز شرایط توافق های احتمالی و عکس العمل غرب درهاله ای از ابهام قرار دارند، بلکه مقامات ایرانی نیز واکنش های ضد و نقیضی به نشست آلماتی نشان داده اند که حکایت از عدم تفاهم رهبران و مقامات بر سر تصمیم گیری در مورد برنامه هسته ای ایران دارد.

آیت الله صدیقی که از روحانیون نزدیک به بیت رهبری است و به نوعی مواضع مقام رهبری را منعکس می کند، در نماز جمعه این هفته، با بیان اینکه مواضع ایران تزلزل نا پذیر است گفته بود: “درصد غنی سازی ما به کسی ارتباطی ندارد” و توضیح داده بود: “پاره ای از خبرگزاری ها یاوه هایی گفته اند که ایران با توقف غنی سازی ۲۰ درصد موافقت کرده است، این حرف اساسی ندارد، ملت ایران هسته ای شده و آن را حق مسلم خود می داند. ”

آیت الله خامنه ای نیز پیش از نشست نسبت به نیات آمریکا ابراز بدبینی کرده و اعلام کرده بود : “تبلیغات آمریکایی ها درباره لغو تحریم ها در پی مذاکره با ایران وعده دروغی بیش نیست.”

این در حالی است که بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در همان هفته گفته بود که تنها در صورت لغو همه تحریم ها می توان غنی سازی را متوقف کرد و تاکید کرده بود: “البته این ها نظر من است و نظر شورای عالی امنیت ممکن است چیز دیگری باشد امابه هر حال ما به ازای تعلیق ۲۰ درصد نمی تواند چیزی مانند مجوز واردات طلا و امثال آن باشد.”

سخنان صالحی پیش از هرنوع بازتاب سیاسی، فضای اقتصادی کشور را آشفته کرده است.

در پی اظهارات صالحی و گمانه زنی ها در رابطه با بهبود فضای اقتصادی کشور در هفته های آینده، مردمی که در ماه‌های اخیر به امید کسب سود اقدام به خرید و نگهداری دلار کرده بودند، برای فروش دلارهای خود به صرافی‌ها هجوم بردند. به دنبال ازدحام در صرافی ها برای فروش دلار، قیمت سکه و ارز در بازار سقوط کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر سقوط قیمت انواع سکه و ارز در بازار همچنان ادامه دارد و بازار با تعداد زیاد فروشندگان مواجه شده است.

در همین حال، قیمت دلار که تا چند روز قبل ۳۷۸۰ تا ۳۸۰۰ تومان بود، روز یکشنبه تا ۳۴۷۰ تومان کاهش یافته است و احتمال کاهش بیشتر آن در بازار نیز وجود دارد. قیمت یورو به ۴۶۵۰ تومان، پوند به ۵۶۲۰ تومان و درهم امارات به ۹۷۵ تومان کاهش یافته است.