بیروت – لندن: الشرق الاوسط – معاون دبیر کل حزب الله اظهار داشت: مخالفان رژیم سوریه و برخی کشورهای عربی و غربی پشتیبان مخالفان باید بپذیرند که بشار اسد رئیس جمهور سوریه نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده خواهد شد که قرار است امسال برگزار شود. بشار اسد پیروز انتخابات خواهد بود حتی اگر مخالفان مسلح قادر به کسب موفقیت هایی در میدان شوند.

شیخ نعیم قاسم در گفتگویی با خبرگرازی رویترز گفت: اسد با گذشت سه سال از آغاز جنگ ویرانگر در سوریه محبوبیت مردمی خود را از دست نداده است. وی افزود: همه باید بدانند که در سوریه دو راه بیشتر وجود ندارد، راه اول اینکه رئیس جمهور بشار اسد با توافق همه گروه ها در سمت ریاست جمهوری ابقا شود، چرا که انتخاب مخالفان به عنوان نیروی جایگزین حاکم بر سوریه امری غیر ممکن خواهد بود. این نیروها با شکست در تجارب قبلی نشان دادند که ناتوان از به دست گرفتن زمام امور هستند.

وی گفت: در چنین شرایطی گزینه آشکاری وجود دارد؛ تفاهم با رئیس جمهور اسد برای رسیدن به نتیجه مطلوب؛ بدین ترتیب راه دوم ادامه بحران کنونی است، راهی که بر اساس آن هم رئیس جمهور اسد در مدیریت کشور بر سایر گروه ها چیره خواهد شد.

شیخ نعیم قاسم در ادامه خاطر نشان کرد: در سوریه واقعیتی وجود دارد که کشورهای غربی باید بر اساس آن رفتار کنند، و نه اینکه دنباله رو آرزوها و خیالات خود باشند که نادرستی آن ها به اثبات رسیده است. اگر آنها تا ده سال دیگر نیز به این روش خود ادامه بدهند راه حل در سوریه تغییر نخواهد کرد.

انتظار می رود اسد برای سومین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود که قرار است طی سه ماه آینده برگزار شود. معاون دبیر کل حزب الله گفت: من معتقدم که وی (بشار اسد) ضمن اعلام نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری پیروز این انتخابات نیز خواهد بود. وی از محبوبیت مردمی در سوریه برخوردار است. همچنین همه طوایف و در راس آنها سنی ها از وی حمایت می کنند. من فکر می کنم انتخابات ریاست جمهوری در سوریه در زمان مقرر برگزار خواهد شد، و بشار اسد رئیس جمهور کاندیدای انتخابات خواهد شد و همه رقیبان خود را پشت سر خواهد گذاشت.

وی افزود: ایالات متحده و کشورهای غربی هم پیمان آمریکا به حالت هرج و مرجی مطلق رسیده اند، و سیاست منسجمی در تعامل با سوریه ندارند. سوریه به نقطه تلاقی جنگجویان مسلح افراطی بدل شده است. دبیر کل حزب الله سید حسن نصر الله هفته جاری طی اظهاراتی گفت: خطر سرنگونی اسد را تهدید نمی کند. دمشق با گذشت سه سال از آغاز درگیری ها خطر تقسیم را پشت سر گذاشته است.

شیخ نعیم قاسم گفت: نامزدی رئیس جمهور اسد برای انتخابات ریاست جمهوری یک واقعیت است. پیروزی آقای اسد در این انتخابات که از محبوبیت مردمی برخوردار است به ایجاد ثبات سیاسی در سوریه می انجامد. چرا که دخالت های کشورهای خارجی و برخی کشورهای عربی در امور سوریه مانع از این شده که به یک راه حل همه جانبه در سوریه برسیم. وی افزود: تا زمانی که به یک راه حل سیاسی همه جانبه در منطقه با مشارکت طرف های داخلی درگیر نرسیم این بحران ادامه پیدا خواهد کرد. گرچه ممکن است تغییراتی درتوازن قدرت رخ دهد که در حال حاضر به سود رژیم تغییر یافته است.

شیخ نعیم قاسم خاطر نشان کرد: ثبات سیاسی واجتماعی در سوریه تنها با رسیدن به راه حل سیاسی امکانپذیر است.

وی گفت: سوریه و منطقه در حال حاضر در حالت بی ثباتی و نبود راه حل های سیاسی به سر می برد. آمریکا حالتی سردرگم دارد. ایالات متحده از یک سو مایل نیست این رژیم بماند و از سوی دیگر ناتوان در کنترل مخالفان است که “داعش” و “النصره” نمایندگان آنان هستند. آخرین گزینه ایالات متحده این است که وضع در سوریه تا زمان نامعلومی حالتی فرسایشی پیدا کند تا شاید بروز بعضی تحولات منجر به دستیابی به راه حلی در کشور شود؛ کما اینکه اولویت آمریکا در حال حاضر منطقه خاورمیانه و بحران سوریه نیست. بر اساس این وقائع من معتقدم که راه حل بحران به علت نبود یک تصمیم گیری در سطح جهانی و منطقه ای تا مدت نامعلومی به تاخیر بیافتد.

نعیم قاسم افزود: نیروهای مخالف سوریه یکپارچه نیستند و از بی برنامگی رنج می برند. آنها نمی توانند در مقابل رژیم نماینده خوبی برای سوریه باشند. این مسئول حزب الله از کشورهای خارجی خواست تا از دامن زدن به بحران دست بردارند و کمک های مالی و تسلیحاتی خود به مخالفان را متوقف کنند و طرف های درگیر را به اتخاذ اقدامات منطقی سیاسی تشویق کنند تا مخالفان و رژیم سر میز گفتگو بنشینند. این امر زمینه را برای تفاهم در جهت رسیدن به راه حل های سیاسی فراهم خواهد کرد.

جنگجویان مسلح حزب الله نقش بسزایی در شکست نیروهای مسلح مخالف در اطراف ضریح حضرت زینب در دمشق ایفا کردند. در جریان درگیری ها در مناطق قلمون و یبرود در سوریه نیروهای حزب الله نیروهای رژیم اسد را در قطع خطوط امداد رسانی به مخالفان از طریق مرزهای لبنان یاری رساندند.

نعیم افزود: با وجود این پیروزی ها، صحبت از عقب نشینی حزب الله از مرزهای سوریه خیلی زود است. ما در سوریه از خط مقاومت دفاع می کنیم.

وی گفت: وجود حزب الله در سوریه تا کنون ضروری بوده است. عقب نشینی حزب الله از سوریه در گرو تغییر شرایط و تحولات سیاسی و میدانی است. اگر وضعیت به این شکل بماند وجود ما در سوریه ضروری خواهد بود.