شورشیان در آستانه کنفرانس ۲۰ هزار نفر از عناصر خود را با نیروهای امنیتی و گارد ریاست جمهوری ادغام می کنند… کنترل خود را بر نفت تقویت می کنند

یک فرد مسلح طرفدار حوثی ها در حال قدم زدن مقابل مجتمع وزارت دفاع در صنعا که توسط جنگنده های ائتلاف بمباران شد – عکس از رویترز

یک فرد مسلح طرفدار حوثی ها در حال قدم زدن مقابل مجتمع وزارت دفاع در صنعا که توسط جنگنده های ائتلاف بمباران شد – عکس از رویترز

با آغاز شمارش معکوس کنفرانس ژنو برای صلح در یمن، منابع دیپلماتیک، طی گفتگو با «الشرق الأوسط» فاش کردند که هیئت حوثی که قصد سفر به کنفرانس، که قرار است روز یکشنبه آینده برگزار شود، را دارد، از طرف مشاوران سیاسی و قانونی ایرانی همراهی می شود که به هیئت مشاوره ارائه می دهند.

این منابع معتقدند که نصیحت های این مشاوران، برای به تأخیر انداختن نشست و سپس تعویق آن برای ژنو ۲ خواهد بود. آنها اشاره کردند که حوثی ها با همکاری ایرانی ها و روس ها، نحوه مشارکت خود را در ژنو مشخص کردند که متمرکز بر «تمدید مدت زمان مشاوره سیاسی» به منظور تصویب جلسه دیگری است که احتمالاً «ژنو ۲» نامیده خواهد شد.

منابع دیگر دیپلماتیک نیز اشاره کردند که حوثی ها تلاش دارند تا از تریبون ژنو استفاده کرده تا بتوانند به عنوان یک طرف سیاسی قدرتمند و تأثیر گذار، در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شوند، و تلاش می کنند با استناد به دستاوردهای نظامی که در میدان محقق کردند، چه از طریق گسترش نفوذ خود در شهرهای یمن، یا با حملات انجام شده در نزدیکی مرزهای عربستان سعودی، به تحمیل شروط خود اقدام کنند.

در همین حال و در آستانه کنفرانس ژنو، «کمیته انقلابی» حوثی دستور ادغام «کمیته های مردمی» در ارتش و پلیس نظامی و نیروهای امنیت عمومی و گارد ریاست جمهوری را صادر کرد. و «کیمته عالی انقلاب»، طی درخواستی که در دوم ماه جاری صادر شده بود و «الشرق الأوسط» نسخه ای از آن را به دست آورد، از وزیر کشور و فرمانده ستاد کل، خواست، «در اسرع وقت کار ادغام و دادن یونیفرم های نظامی به ۲۰ هزار نظامی را به اتمام برسانند و بر این اساس اقدام به رسیدگی به وضعیت آن ها از نظر دادن درجه نظامی و تشکیل گردان کنند».

در همین راستا، منابع آگاه در شرکت نفت یمن به «الشرق الأوسط» گفتند که حوثی ها و هم پیمانان آنها از طرفداران علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن، ضمن تلاش برای تکیمل کنترل کامل دولت و مفصل های آن تا قبل از رفتن به کنفرانس ژنو، به شکل منظمی در حال تغییر رؤسای ارشد و دیگر رؤسای این شرکت هستند و آن ها را با افراد دیگر وابسته به حوثی ها جایگزین می کنند، تا خود را برای هر گونه حل و فصل سیاسی که ممکن است منجر به پایان دادن به کنترل شبه نظامیان و بازگرداندن مشروعیت بر اساس قطعنامه شمار ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل شود، آماده کنند.