شکست راست گراهای افراطی در فرانسه

ناتوانی در به دست آوردن کرسی در «مناطق»… بهبودی حزب اولاند

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه رأی خود را در تول به صندوق می اندازد… نیکولا سارکوزی رئیس جمهور سابق رأی خود را در پاریس به صندوق می اندازد… مارلین لوپن رهبر جبهه ملی در پومنت – عکس از آسوشیتد پرس

حزب جبهه ملی (راست افراطی) در مرحله دوم انتخابات منطقه ای فرانسه که دو روز پیش برگزار شد شکست سختی خورد، به طوری که بر خلاف نتایج استثنایی که در مرحله اول به دست آورده بود، در تمامی مناطق شکست خورد. این شکست برای مارلین لوپن رهبر حزب بسیار تلخ تر بود زیرا در منطقه شمالی تنها ۴۲ درصد آراء را به دست آورد در حالی که خاویر برتراند وزیر سابق و نامزد حزب کلاسیک، ۵۷٫۵۰ درصد آراء را به دست آورد. همین امر در نواحی ساحلی مدیترانه نیز اتفاق افتاد و ماروین مارشال لوپن، نوه جان ماری لوپن بنیانگذار حزب از کسب پیروزی در این منطقه ناکام ماند.

با نتایج نهایی به نظر می رسد که تمامی رویاهای راست افراطی، پس از آن که ایدئولوژی خود را به اسلام هراسی و ارعاب از عرب ها و اروپا و شینگن اختصاص داد، تبخیر شد.

شگفتی مرحله دوم، که میزان مشارکت در آن به طور قابل ملاحظه ای نسبت به مرحله اول افزایش یافت، پیروزی حزب سوسیالیست به رهبری فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه بود که جایگاه خود را بیش از حد انتظار حفظ کرد و از شکست های پیش بینی شده جلوگیری کرد.

بر اساس نتایج اولیه، حزب سوسیالیست و متحدان آن یعنی سبزها و کمونیست ها و جبهه چپ موفق به کسب شش منطقه از جمله منطقه نورماندی شدند که رقابت بین چپ و راست در آن بیشترین حد را داشت.

میزان مشارکت در این انتخابات بالا بود و به ۶۰ درصد رسید. مارلین لوپن با وجود ناتوانی در پیروزی، از نتایج مرحله دوم ابراز خرسندی کرد.

از سوی دیگر، مانوئل والس نخست وزیر تأکید کرد که با وجود نتایج به دست آمده، اما خطر حزب افراط گرای راست هنوز هم باقی است. وی اشاره کرد: «فرانسه می داند که در لحظات واقعی چگونه از اصول خود حفاظت کند».

اما حزب جمهوری خواهان به ریاست نیکولا سارکوزی، با وجود مناطقی که به دست آورد، اما شکست خورده نخست بود، که این امر باعث خواهد شد نبرد نامزدی برای ریاست جمهوری در هفته ها و ماه های آینده را با قدرت بیشتری دنبال کند.

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post