دولت فرانسه پس از ناکامی در عقب‌نشینی مکرر، به مقابله دوباره با «جلیقه زردها» می‌آید

پاریس: میشل ابونجم

ایمانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه امروز (شنبه) در یک اقدام پیشگیرانه از بازگشت دوباره جنبش «جلیقه زردها» به خیابان‌ها، از کسانی که دعوت به متوقف کردن این جنبش اعتراضی می‌کنند، حمایت کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، وی گفت: «فرانسه به برقراری نظم و بازگشت به کارهای روزمره خود نیاز دارد». چراکه وی با تدابیر و اقدامات لازم که در روز دوشنبه گذشته آنها را اتخاذ کرد، خواسته‌های معترضان را برآورده کرده‌است. همچنین افزایش مالیات بر قیمت‌های سوخت در سال ۲۰۱۹ که عامل شروع جنبش اعتراضی شده بود را لغو کرده‌است.
از سوی دیگر، ژان لوک ملانشون رهبر جنبش «قهرمان شورشی فرانسه»، مارین لوپن رهبر «کنگره ملی» و نیکولاس دوپان دینیان، رهبر حزب «فرانسه برپا»، موضع‌گیری متفاوتی با مکرون داشتند. به عبارتی ساده‌تر، می‌توان گفت که احزاب چپ‌گرا و راست‌گرای افراطی، بر ادامه اعتراض‌ها تأکید می‌کنند، در حالی که احزاب حاکم، هم در دولت و هم در اپوزیسیون، به دنبال آرامش و خاموش کردن تظاهرات هستند.
دولت و حامیان آن به سه دلیل اصلی بر توقف جنبش اعتراضی تأکید دارند، تا از بازگشت به صحنه‌های خشونت‌آمیز، آتش‍ سوزی، غارت و زد و خوردها، جلوگیری کند. چراکه به عقیده آنان «به اندازه کافی» به خواسته‌ها پاسخ داده شده‌است.
نخست، مکرون در دو مرحله خواسته‌های معترضان را «برآورده» کرد، از سویی افزایش قیمت‌های سوخت برای سال آینده را لغو و از سوی دیگر ۱۰۰ یورو به حداقل دست‌مزدها اضافه کرد. همچنین اعمال افزایش بر قیمت گاز و برق را متوقف، و از افزایش مالیات بر حقوق بازنشستگان زیر ۲ هزار یورو جلوگیری کرد.
گفتنی است که این اقدامات، ۱۲ تا ۱۴ میلیارد یورو بر خزانه دولت تحمیل می‌کند، و باعث می‌شود پاریس در مقایسه با تولید ناخالص داخلی خود، از سقف ۳ درصد مجاز کسری بودجه در اتحادیه اروپا را رد شود.
استدلال دوم این است که دولت با تهدید تروریستی اخیر در استراسبورگ و نیاز به نیروهای امنیتی بیشتر جهت مقابله با این تهدیدات، بهانه تراشی می‌کند.
استدلال سوم این است که پلیس و نیروهای ضد شورش نزدیک به یک ماه در حال آماده باش کامل هستند و نیاز به استراحت دارند. همچنین باید به زیان‌های اقتصادی ناشی از بسته شدن جاده‌ها و انبارها، جدای از زیان‌های مادی ناشی از تخریب و غارتگری و تمام اقدامات خشونت‌آمیزی که صورت گرفت، پایان داد.
بر هیچ‌کس پوشیده نیست که دولت در شکاف میان «جلیقه زردها» شرط‌بندی کرده‌است، شکاف میان معتدلین جنبش که می‌خواهند اعتراضات «فروکش» کند و بر روی میز مذاکره با دولت بنشینند، و افراط‌گرایانی که معتقدند اقدامات دولت «ناچیز» است، و باید جنبش اعتراضی خود در خیابان‌ها را ادامه بدهند.