اردن وعده پاسخ {محکم و تکان دهنده } میدهد و تصمیم میگیرد الریشاوی را اعدام کند* عربستان این جنایت وحشی را محکوم می کند

تصویری برگرفته از ویدیویی که سازمان داعش از آتش زدن قفسی که معاذ الکساسبه خلبان اردنی در آن قرار دارد پخش کرد

تصویری برگرفته از ویدیویی که سازمان داعش از آتش زدن قفسی که معاذ الکساسبه خلبان اردنی در آن قرار دارد پخش کرد

روز گذشته تمامی جهان از دیدن صحنه وحشتناکی که سازمان داعش از عملیات زنده آتش زدن معاذ الکساسبه خلبان اردنی شوکه شد.

«داعش» ویدیویی از الکساسبه پخش کرد، که او را پیش از آتش زدن نشان می دهد، در حالی که لباسهایی به رنگ نارنجی به تن دارد و در قفس سیاهی ایستاده است. الکساسبه از اواخر سال گذشته به دست این سازمان اسیر شده بود. مقامات اردن فاش کردند که الکساسبه سوم ژانویه گذشته، یعنی ۱۰ روز پس از اسارت به قتل رسیده بود.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، پس از شنیدن این خبر، سفر خود به واشنگتن را نیمه تمام گذاشت و در بیانیه ای خطاب به مردم اردن گفت: «در این لحظات سخت، بر همه دختران و پسران ملت واجب است که در صفی واحد در کنار یکدیگر بایستند تا جوهر واقعی ملت اردن در مقابله با رنج و سختی ها را نشان دهند که قدرت و انسجام و شکست ناپذیری ما را افزایش می دهد».

در همین حال دولت متبوعش وعده داد که پاسخی «قاطع و محکم و تکان دهنده» به آنها خواهد داد.

مقامات اردن روز گذشته تصمیم گرفتند، ساجده الریشاوی عراقی الآصل و دیگر محکومانی که به اتهام تروریسم به اعدام محکوم شده بودند، و دولت سعی داشت آنها را با خلبان اردنی معاوضه کند، ظرف چند ساعت اعدام کند.

این حادثه واکنشهای بین المللی و عربی مختلفی در پی داشت. عربستان سعودی به دولت و مردم اردن تسلیت گفت و از زبان یک منبع مسؤل، {این جنایت وحشتناک در حق معاذ الکساسبه، خلبان شهید مسلمان عربی و اردنی، آنهم با عملی وحشیانه و و به دور از اصول راستین اسلام} را محکوم کرد. وی تأکید کرد که { جز سر سخت ترین دشمنان اسلام، کسی نمی تواند چنین عملی را انجام دهد}. این منبع تأکید کرد که {حکومت عربسان سعودی با بیان موضع کنونی خود، بر عزم راسخ و تصمیم خود در گام برداشتن به سوی مبارزه با این تفکر گمراه، مجدداً تأکید می کند}.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به نوبه خود، به خانواده خلبان تسلیت گفت و وعده داد که ائتلافی که کشورش برای مبارزه بر ضد سازمان داعش آن را رهبری می کند را ادامه خواهد داد.