العویشق: بعد از ۶ دولت، آمریکا در برابر تروریسم ایران واکنش نشان داد

ریاض: عبدالهادی حبتور

شورای همکاری کشورهای خلیج عنوان کرد سیاست جدید آمریکا در برابر ایران برای اولین بار بعد از ۶ دولت، با اهداف این شورا هماهنگ است.
به گزارش «الشرق الاوسط»، عبدالعزیز العویشق دبیرکل امور سیاسی و مذاکرات شورای همکاری کشورهای خلیج عنوان کرد: ایالات متحده آمریکا در اجرای شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران جدی بوده و اگر تحریم‌ها عملی شده و دورزدن آنها را متوقف کند در کوتاه مدت جواب خواهد داد.
وی اظهار کرد: هدف تغییر سیاست‌های ایران است و مشکل پایبندی دولت‌های مجاور آن به این تحریم‌ها است که اینجا نقش شورای همکاری در توضیح مضرات اجازه خروج ایران از تحریم‌ها نمایان می‌شود.
وی در حاشیه سمیناری که دبیرخانه شورای همکاری کشورهای خلیج روز گذشته در ریاض برگزار کرد با مشارکت علی القحطانی استاد علوم سیاسی دانشگاه ملک سعود، محمد السلمی رئیس مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های ایرانی و تعدادی از نخبگان و دانشگاهیان، سیاست آمریکا در برابر ایران را بررسی کرد.
وی اظهار کرد که آمریکا تاکنون در کنار تحریم‌های نفت، ۹۰۰ شخص و نهاد ایرانی را مشمول تحریم کرده و باید این تحریم‌ها قوی باشد و تمام راه‌های دورزدن آنها توسط ایران بسته‌شود.
وی عنوان کرد: کشورهای خلیج منتظر جواب ایران به نامه‌ای خلیجی هستند که امیر کویت در سال ۲۰۱۶ به ایران تقدیم کرد که در آن خواستار پایبندی ایران به قانون بین‌المللی، حسن همسایگی و پذیرفتن این است که مذهب شهروند تأثیری بر وفای او به کشورش ندارد و باید بپذیرد که برای حل مشکلات به جای قدرت به راه‌های مسالمت‌آمیز روی بیاورد.
وی خطرناک‌ترین موضوعی را که شورای همکاری با آن مواجه است، حمایت ایران از تروریسم و فعالیت‌های فرقه‌ای آن دانست که کشورهای شورا با همکاری هم‌پیمانان با این تهدیدات مقابله می‌کنند.
وی در ادامه اظهار کرد: سیاست شورای همکاری خلیج تغییر نظام ایران نیست و این موضوعی است که خود ایرانیان در خصوص آن تصمیم می‌گیرند و آنها فقط در برابر اقدامات ایران که امنیت منطقه را تهدید می‌کند از خود دفاع کرده و آنها را متوقف می‌کنند.
وی نسبت به کوتاهی شورای همکاری در توضیح سیاست خود در برابر ایران که مدون شده و مورد تأیید خلیج قرار گرفته، اذعان کرد.
از سوی دیگر، القحطانی نیز عنوان کرد سیاست تمامیت خواهی ایران برای آخوندها و دیگر حاکمان ایران ثابت است و با از بین رفتن رژیم آخوندی این سیاست خیلی تغییری نخواهد کرد.
وی اضافه کرد: سیاست آمریکا در برابر ایران در تمام دولت‌های آن همیشه مهار سیاسی و اقتصادی ایران بوده که تاکنون موفق عمل نکرده‌است. آنچه آمریکا می‌خواهد تأمین نفت، ایمنی گذرگاه‌های آبی به خصوص تنگه هرمز، متوقف کردن سلاح‌های هسته‌ای، مبارزه با تروریسم، برنامه موشکی ایران و محدودکردن نفوذ ایران در منطقه است.
وی سیاست مهارکردن را بهترین سیاست برای خلیج دانست و اظهار کرد: سیاست کنونی ترامپ مهارکردن است اما امکان شکست آن بیشتر از دهه نود قرن گذشته‌است؛ چرا که سیستم بین‌المللی در حال تبدیل شدن به یک سیستم چندقطبی است و ایران با چین و اتحادیه اروپا هم‌پیمان بوده و مهارکردن آن سخت است.
محمد السلمی نیز در خصوص تأثیر تحریم‌ها بر درآمد ایران صحبت کرد و بعید دانست که آمریکا یک استراتژی واقعی در برابر ایران داشته باشد.
وی ادامه داد که در واقع طرحی وجود دارد اما نسبت به آن از جانب آمریکا عقب‌روی دیدیم، این طرح بلندپروازانه بود و واقعیت را به دلیل تعاملات بین‌المللی و نه قدرت ایران لحاظ نکرد. در واقع ۷ بند از استراتژی آمریکا متعلق به روش ایران در خاورمیانه است که نشان دهنده بررسی تازه آن است.
وی عنوان کرد: برخی معتقدند که ۷۵ درصد بودجه ایران از درآمدهای نفت است بنابراین تحریم‌ها اثری سریع خواهند داشت.
وی ادامه داد که صادرات نفت ایران کاهش ۱۶ درصدی داشت و شرکت‌های بزرگی وارد کردن نفت ایران را متوقف کردند، شرکت‌های انتقال نفت نیز علیرغم ترفندهای ایران در استفاده از پرچم دیگر کشورها و گمراه کردن گارد ساحلی برای این کار، از انتقال نفت ایران خودداری کردند.
وی ادامه داد: آمریکا تکنولوژی تشخیص این کشتی‌ها و باربرهای نفتی را حتی در صورت بستن سیستم جی پی اس دارند ولی سؤال اینجاست که آیا واقعاً می‌خواهند چنین کاری را انجام دهند؟!
وی اشاره کرد که ارزش دلار ۱۱۰ درصد از ارزش تومان بیشتر شده و ۴۰ درصد شرکت‌های اروپایی که در آمریکا هستند به این دلیل ۱۵۰ شرکت بزرگ خود را از ایران خارج کردند اما اکنون روی شرکت‌های متوسط و کوچک برای معامله با ایران تمرکز شده‌است که به دلیل نداشتن معاملات مستقیم با آمریکا، شامل تحریم نمی‌شوند.
وی در پایان یادآور شد: سه سناریوی احتمالی برای مقابله ایران با تحریم‌ها وجود دارد: مقاومت بلندمدت ایران در برابر تحریم‌ها، فروپاشی اقتصاد ایران بعد از ماه مارس آینده که موعد به پایان رسیدن دوره مستثنی کردن ۸ کشوری است که در واردات نفت ایران مستثنی شده‌بودند و مقاومت کوتاه‌مدت ایران که بر دو پایه استوار است؛ میزان واکنش کشورهای مستثنی شده از تحریم‌های آمریکا و امکان ادامه دادن آنها به وارد کردن نفت یا تغییر دولت آمریکا و بازی با زمان تا سال ۲۰۲۰.