منابعی به «الشرق الأوسط»: تهران میزبان رهبرانی بود که برای منفجر کردن سفارت آمریکا در دبی … پایگاهی نظامی در اردن و فرودگاه هیثرو برنامه ریزی کرده بودند

عکسی از مجموعه الحمرا در ریاض که در سال 2003 به علت انفجار خودروی بمب گذاری شده در یک عملیات تروریستی بصورت گسترده ای آسیب دید (عکس از رویترز)

عکسی از مجموعه الحمرا در ریاض که در سال ۲۰۰۳ به علت انفجار خودروی بمب گذاری شده در یک عملیات تروریستی بصورت گسترده ای آسیب دید (عکس از رویترز)

برخی منابع آگاه برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که شواهد جدیدی وجود دارد که نشان از نقش محوری ایران در اداره کردن عملیات سازمان القاعده و جبهه النصره دارد، زیرا میزبان تعدادی از رهبران جنگجویان، برای برنامه ریزی عملیات تروریستی بر ضد اهداف آمریکایی در عربستان و دبی و اردن بود.

این منابع تأکید کردند که جنگجویان در برخی شهرهای ایران، مانند تهران، مشهد و زاهدان در حال رفت و آمد بودند، این در حالی است که حزب الله لبنان بر طرح ها نظارت دارد و آمادگی برای کمک های مالی را بر عهده دارد.

این منابع فاش کردند که فردی عربستانی به نام صالح القرعاوی معروف به «نجم الخیر»، رهبر سابق گردان عبدالله عزام، برجسته ترین فردی است که عملیات سازمان القاعده را از ایران رهبری می کند، همراه وی اشخاصی هستند که با مقامات ایرانی رابطه دارند. این منابع اضافه کردند که القرعاوی با یک فرد عربستانی دیگر به نام عبدالمحسن الشارخ، که نام او در لیست ۸۵ قرار دارد و در لایحه تحریم های بین المللی در شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد، برای ربودن مجموعه ای از خارجی ها در عربستان برنامه ریزی کرده بودند، اما این برنامه ریزی انجام نشد. وی همچنین با افراد دیگری برای هدف قرار دادن منافع آمریکایی در عربستان هماهنگی کرد.

القرعاوی همچنین برای منفجر کردن مقر نیروهای آمریکایی در اردن برنامه ریزی کرد، به طوری که یک شخص اردنی به نام «فراس» به او پیشنهاد داد که قصد اجرای عملیاتی در محل سکونتی که آمریکاییها پس از نبرد در عراق در آنجا استراحت می کنند، از طریق منفجر کردن سه خودرو در مقر، را دارد، اما این عملیات به علت کشف شدن توسط مقامات اردنی با شکست روبه رو شد. القرعاوی همچنین از طرح منفجر کردن سفارت آمریکا در دبی، به وسیله هواپیمای بمب گذاری شده والدرون یا توسط خلبان انتحاری حمایت می کرد و مواد منفجره وارد امارات شد، و القرعاوی منتظر انجام عملیات بود تا مسؤلت آن را به عهده بگیرند، اما این عملیات هم تا کنون انجام نشده است. وی همچنین طرح منفجر کردن ناو نفت کش ژاپنی در تنگه هرمز در سال ۲۰۱۰، و منفجر کردن فرودگاه هیثرو در لندن را انجام داد.