تازه عروس دامادها ماه عسل خود را در آن می‌گذراندند؛ چرا که یکی از بهترین مکان‌های تفریحی بود 
دهه هشتاد قرن پیش، شهر توریستی حبانیه مقصد خیلی از عراقی‌ها و از جمله صدام حسین مخلوع بود. و تازه عروس دامادها ماه عسل خود را در آن می‌گذراندند. ولی دروان طلایی این شهر دیگر به سر رسیده است.
این شهر که در ساحل دریاچه حبانیه قرار گرفته، از بهترین مکان‌های تفریحی خاورمیانه به شمار می‌رفت.
اما اکنون دیگر تابستان‌ها چشم به راه مسافرانی است که نمی‌آیند و جادوی باغچه‌ها آن و همچنین امکانات متفاوت آن از جمله رستوران‌های فاخر، در سایه بی توجهی و جنگ‌های طولانی، رو به خاموشی رفته است.
کریم ترکی (۶۰ساله) مسئول این مرکز تفریحی به خبرگزاری فرانسه می‌گوید که اوضاع شهر از سال ۲۰۰۳ و بعد از هجوم آمریکا برای برانداختن حکومت صدام حسین، رو به وخامت است.
وی که ۲۷ سال است در این مرکز کار می‌کند، می‌گوید که این شهر توریستی قبلا بهشت بود و الان به یک خرابه تبدیل شده است.
در تعطیلات عید و تابستان،  مسیرهای این شهر دیگر پر از ماشین نیست و نیروهای انتظامی در کناره‌های سبز  دریاچه مستقر هستند تا از تعداد کمی از مسافران استقبال کنند.
ترکی می‌گوید که مردم اکنون صرفا برای یادآوری خاطرات به حبانیه می‌آیند.

(AFP)

در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ گروه‌های مسلح تندور، هتل این مجموعه که بالغ بر ۱۰۰ هکتار بوده و سوییت‌هایی در دل خود دارد را اشغال کردند. پنجره و درهای ساختمان‌های این مجموعه از جا کنده شده و دور و بر آن پر از بلوک‌های سنگی و قطعات آهنی شد همچنین که زباله همه جای آن را فراگرفت و این شهر تبدیل به مکانی متروکه شد.
طبق گفته‌های لورنس سعد العیساوی – یکی از مسئولان استان الانبار-  سال ۲۰۰۸ نیروهای عراقی این مکان را دوباره تحت حکومت خود درآورد. و برای مدت کوتاهی دوباره زندگی به این مکان بازگشت و پذیرای مسافران زیادی شد. یک شرکت ترکی نیز برای سرمایه گذاری در این مجموعه اقدام کرده و آن را بازسازی کرد تا دوباره پذیرای توریست از همه جای دنیا باشد ولی بعد از چند ماه، عملیات بازسازی را متوقف کرد.
استان انبار که شهر حبانیه در آن قرار دارد در سال ۲۰۱۴ توسط عملیات نظامی داعش آسیب‌های فراوانی دید.
مجموعه سیاحتی حبانیه سال ۱۹۷۹ افتتاح شد و در آن باغچه‌، خانه، هتل و استخرهای فراوانی قرار دارد. دریاچه آن که در سال ۱۹۵۶ در زمان حکومت ملک فیصل دوم افتتاح شد، مکانی برای گذراندن ماه عسل و یا همچنین استراحت بود.
حکومت مرکزی عراق در زمان جنگ علیه داعش بیشتر ساختمان‌های این شهر سیاحتی ر ادر اختیار مهاجران استان الانبار گذاشت. جنگ با جهادی‌ها تمام شد و شهروندان عراقی به جریان زندگی طبیعی خود بازگشته و مایل به رفتن به مکان‌های توریستی هستند ولی این مجموعه هنوز به دوران طلایی خود باز نگشته است.
وزارت فرهنگ و یا وزارت سیاحت هنوز هیچگونه صحبتی در خصوص این مجموعه تفریحی نکرده‌اند. اما
برخی مغازه‌های مواد غذایی، و رستوران‌ها علیرغم کمبود مسافر و پایین آمدن سطح آب دریاچه، هنوز  پابرجا هستند.
شاید بهترین راه حل برای شهر توریستی حبانیه این است که مسئولیت این مجموعه تفریحی به دست شرکت‌های توریستی سپرده شود نه حکومت.