انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر تهران همزمان در ۲۴ خرداد برگزار شد. عکس از گتی ایمجز

انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر تهران همزمان در ۲۴ خرداد برگزار شد. عکس از گتی ایمجز

با نهایی شدن اعضای شورای شهر دور چهارم در پایتخت، سوالی که در روزهای آینده مطرح می شود این است که شهردار منتخب این شورا کیست تا «کلید» بهشت (خیابانی که ساختمان شهرداری در آن است) را به او دهند.

ترکیب شواری چهارم با سه شورای قبلی به طور کامل متفاوت است. اگر شورای اول را شورای اصلاح طلبان بنامیم، شورای دوم، شورای اصولگرایان (آبادگران) بود و این در حالی است که شورای سوم اکثریت متعلق به اصولگرایان بود و تنها سه عضو اصلاح طلب توانستند به این شورا راه یابند.

اما اکنون با شورای ۳۱ نفره ای روبرو هستیم که ۱۳ عضو آن اصلاح طلب است اما نمی توان گفت ۱۸ عضو دیگر به طور کامل به اردوگاه اصولگرایان تعلق دارند چرا که در بین آن ها اعضای مستقل هم به چشم می خورند. اعضایی که می توانند در آینده نه چندان دور در تعیین شهردار آینده تهران نقش آفرین باشند.

مهدی چمران، نفر منتخب دو دوره پیشین شورا و ریاست این نهاد، بار دیگر نفر اول تهران شده و ۵۶۶ هزار و ۶۱۴ رای را به خود اختصاص داده است. نفر دوم علیرضا دبیر است که سابقه ۶ ساله فعالیت در دوره قبل شورا را نیز در کارنامه خود دارد. احمد مسجد جامعی، سرلیست اصلاح طلبان و عضو شورای دور سوم این بار رتبه سوم را در اختیار گرفته و حسین رضازاده، هم در جایگاه چهارم است.

در لیست نهایی شورا، حضور ۴ ورزشکار شامل دو کشتی گیر، یک وزنه بردار و یک تکواندوکار قابل توجه است. افرادی که اگر در لیست خاصی هم قرار نمی گرفتند به خاطر محبوبیت و قهرمانی های گذشته آنها ، اقبال مردم را به خود می دیدند. «علیرضا دبیر» کشتی گیر و «حسین رضازاده» وزنه بردار اردبیلی در لیست اصولگرایان بودند اما «عباس جدیدی» کشتی گیر و «هادی ساعی» به طور مستقل وارد شورا شدند گرچه برخی اصولگرایان آنها را در لیست های خود قرار دادند.

اما در میان منتخبان شورای چهارم شهر تهران، برخی از اعضای فعلی شورای شهر تهران هم جاماندند به جز «معصومه ابتکار» که رد‌صلاحیت شد و «حمزه شکیب»، «رسول خادم» و «محمد‌علی نجفی» که در انتخابات شرکت نکردند. «حسن بیادی» نایب رئیس دور دوره شورای شهر، «پروین احمدی‌نژاد» خواهر «محمود احمدی نژاد» و «خسرو دانشجو» عضو دو دوره شورای شهر و سخنگوی این شورا برای ورود به شورای بعدی رای نیاوردند.

از سوی دیگر بیشتر اعضای علی البدل شورای چهارم به اصلاح طلبان اختصاص دارد به طوریکه با خروج هر یک از اعضای اصلی شورای شهر ، آنها جایگزین می شوند چنانچه شنیده می شود «محمدمهدی مفتح» که همزمان از حوزه تویسرکان در انتخابات میان دوره‌ای مجلس شرکت کرده بود، توانست از این حوزه به مجلس راه پیدا کند.

یکی از اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراها اعلام کرده که او از شورای شهر تهران انصراف می‌دهد و در نتیجه «مسعود سلطانی‌فر» از لیست اصلاح‌طلبان وارد شورا خواهد شد. اما این احتمال وجود دارد که اصولگرایان شورای شهر با وی رایزنی کنند تا برای اینکه کمتر قدرت را به اصلاح طلبان واگذار کنند، وی در شورای شهر ماندنی شود.

حال به نظر می رسد ۱۳‌ نفر اصلاح‌طلب به شورای شهر، محاسبات بسیاری از افراد را برای آینده شورا و شهرداری تهران تغییر داده است؛ از تغییر در ریاست شورای چهارم گرفته تا انتخاب شهردار بعدی برای پایتخت. به طوریکه غیر از موضوع شهردار آینده، از هم اکنون نام «احمد مسجد جامعی» به عنوان گزینه اصلاح طلبان به عنوان ریاست شورای شهر شنیده می شود اما از سوی دیگر از دولت خبر می رسد که مسجد جامعی یکی از گزینه های وزارت در دولت تدبیر و امید است.

در ده سال اخیر «مهدی چمران» رئیس شورای شهر تهران و شورایعالی استان ها بوده است.

شهردار آینده تهران کیست؟

روز ۲۵ خرداد یعنی یک روز بعد از انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، «محمد باقر قالیباف» که نفر دوم این انتخابات شد بعد از حدود یک ماه مرخصی از شهرداری تهران به سر کار خود برگشت. آنگونه که از گفت و گوهای بعد از انتخابات با قالیباف استنباط می شود وی علاقمند به ماندن در شهرداری است اما این علاقمندی به تنهایی شرط نیست چرا که با روی کار آمدن شورای چهارم ، بعد از انتخاب هیات رئیسه، اولویت نخست انتخاب شهردار است که می تواند یکی از گزینه ها قالیباف باشد.

قالیباف در حالی ۸ سال شهردار تهران بود که در انتخابات ریاست جمهوری تنها توانست ۷۰۰ هزار رای تهرانی ها را کسب کند. این میزان رای توجه مسجد جامعی یکی از اعضای اصلاح طلب شورای چهارم را به خود جلب کرده است چنانچه در اظهار نظری گفت: «اخذ ۷۰۰ هزار رای از مجموع آرای تهران، نشان می‌دهد که مردم به گردش نخبگان در مدیریت شهری توجه شایانی دارند. این میزان رای بسیار کم است.»

از این سخنان اینگونه استنباط می شود که اصلاح طلبان به طور جدی خواهان تغییر در مدیریت شهرداری تهران هستند. از اردوگاه اصلاح طلبان نام هایی مانند «محسن هاشمی» فرزند هاشمی رفسنجانی و مدیرعامل سابق مترو و «محمدعلی نجفی» برای شهرداری تهران به گوش می رسد.

اما اصولگرایانی مانند «مرتضی طلایی» ،«علیرضا دبیر»، «معصومه آباد» و «عبدالمقیم ناصحی» که به شورای چهارم راه یافته اند و از طرفداران جدی قالیباف به شمار می روند از هم اکنون شروع به رایزنی با افرادی مانند «مهدی چمران» که در چند ماه اخیر رابطه اش با قالیباف بر سر برخی پروژه های شهرداری شکرآب شده بود هستند تا بار دیگر یک اصولگرا مانند قالیباف شهردار تهران باشد.

در این بین رایزنی ها اصلاح طلبان و اصولگرایان با اعضای مستقل شورای چهارم نیز می تواند تعیین کننده باشد چرا که شهردار آینده تهران حداقل به ۱۶ رای اعضای شورای شهر نیاز دارد.

اما قطعا در این بین اسامی دیگری هم تا بیشتر از دو ماه آینده که شورای چهارم کار خود را به طور رسمی آغاز می کند به لیست کاندیداهای شهرداری تهران اضافه می شوند.

در ده سال اخیر که شورای شهر و شهرداری تهران در اختیار اصولگرایان بوده، کمترین هماهنگی بین دولت و شهرداری وجود داشته است.

به طوریکه در دو سال مدیریت «محمود احمدی نژاد» در شهرداری تهران، وی تنش هایی با دولت «سید محمد خاتمی» داشت و از سوی دیگر وقتی وی به ریاست جمهوری رسید به دلیل اختلاف های اساسی با «محمد باقر قالیباف» ، هیچ گاه شهرداری در این ۸ سال در ارتباط با طرح های کلان که نیازمند کمک دولت است روی آرامش به خود ندید و بالاترین چالش ها بین دولت و شهرداری درگرفت و مشکلات تهران در دعواها باقی ماند. حال تهران منتظر شهردار آینده خود است تا میزان تعامل وی را با «حسن روحانی» رئیس جمهور یازدهم بسنجد.