عزیزه، خواننده پاپ لبنانی - عکس از الشرق الاوسط

عزیزه، خواننده پاپ لبنانی – عکس از الشرق الاوسط

بیروت، سوسن الأبطح – الشرق الاوسط – عزیزه، خواننده لبنانی است در کشور خود تقریبا یک شبه به شهرت رسید. وی شهرت خود را وام دار برگزار کنسرتی است که روز شنبه ۷ ژوئن به مناسبت انتشار اولین آلبوم خود برگزار کرد و همچنین با ستاد رسانه ای هوشمندی که در سایت چندین شبکه اجتماعی راه اندازی کرده، به سرعت به موضوع صحبت مردم شهر خود تبدیل شد.

تیم اختصاصی وی به سرعت ویدئوهای صحنه پر زرق و برق و سبک منحصر به فردش را در اینترنت آپلود کرد که تمام آنها با سرعت شبیه حمله ویروسی گسترش یافتند. همچنین مشخص شد که انتخاب مکان کنسرت، یعنی “کلوب ورزش بیروت” نیز اقدام هوشمندانه ای بوده است، چرا که این نقطه ساحلی محبوب و همیشه شلوغ است که ساکنان شهر در طول ماه های تابستانی در آن حضور می یابند.

این خواننده ۲۰ ساله خوشحالی خود را درباره اولین واکنشها به آلبومش پنهان نمی کند. وی این موفقیت را به اعضای تیم خود به ویژه تهیه کننده خود “جنی صالح” تقدیم کرده که به این پروژه اعتقاد داشت و به دنبال معرفی یک سبک متفاوت از خوانندگی عربی بود.

عزیزه همچنین از حمایت “لارا قانصوه” که ارتباطات حیاتی وی را با رسانه های لبنانی تقویت کرد نیز برخوردار بود. عزیزه گفت: ما به چیزی که عرضه می کنیم اطمینان داریم و می خواهیم رسانه کار ما را ببیند و قضاوت کند که آیا آنچه را که می بیند و می شنود دوست دارد یا خیر. تاکنون بازخوردها همگی مثبت بوده است. عزیزه افزود: موسیقی عربی از بسیاری از جهات به پایین تر از سطح استاندارد رسیده است و به همین دلیل جوانان [عرب] ترجیح می دهند به موسیقی غربی گوش کنند که این مسئله واقعا غم انگیز است. آنچه من در عرصه خوانندگی به زبان عربی عرضه می کنم، به یک تصویر جذاب و موسیقی وابسته است تا روحیه ای جدیدی میان جوانان عرب رقم بزند.

عزیزه نام هنری این خواننده است و سابقه آن به زمانی باز می گردد که وی ترانه عزیزه اثر محمد عبدالوهاب خواننده و آهنگساز افسانه ای مصر را بازخوانی کرد و افراد حاضر در مراسم همراه او می خواندند “اوه عزیزه!”، از آن زمان این نام با این خواننده جوان همراه شد. عزیزه همچنین عنوان اولین آلبوم وی است که دربرگیرنده بازخوانی ترانه عزیزه و همچنین ترانه مشهور ایتالیایی نه نه نه می شود. وی ساخت تمام ترانه های دیگر این آلبوم را خود برعهده داشته است.

عزیزه ترانه های این آلبوم جدید را به عنوان ترانه های مردمی توصیف می کند که ترانه های سنتی را با پاپ ترکیب کرده و برخی از بخشهای آن به گویش لبنانی خوانده می شود و سایرین به زبان استاندارد عربی ارائه شده است و در برخی ترانه ها با سبک موسیقی رگه (reggae) تلفیق شده است. گاهی صدای درام ها بر سایر سازها غالب است.

عزیزه می گوید که این ترکیب مدرن انعکاس دهنده زندگی روزمره وی است. ترانه “مهمانخانه هالیدی” مردانی را به سخره گرفته است که از سرکار به خانه بازمی گردند و تصور می کنند که در یک هتل اقامت دارند و تمام کارهای امور منزل را به همسران خود می سپارند، زنانی که باید در تمام خانه راه بروند و شبیه یک نگهبان همه نیازهای خانه را برطرف کنند. ترانه “پشه” درباره شهری مثل بیروت سروده شده است که شلوغ و پر از سروصداست. این آلبوم پر از موضوعات زنانه است که بسیاری از آنها منعکس کننده موضوعات زنان، اندوه ها ، مشغله ها و روابطشان است.

طی دو سال گذشته کارهای آماده سازی این آلبوم به صورت پیوسته در جریان بوده است. دو نفر از اعضای تیمش، “جنى صالح” که در نیویورک تحصیل کرده است و “رائد خازن” به عنوان تنظیم کننده موسیقی وی، طعم متمایزی به این آلبوم بخشیده است.

اولین موزیک ویدئو عزیزه با عنوان “یا مزاج” هنوز از تلویزیون پخش نشده است اما در سایت یوتیوب آپلود شده است و به سرعت تعداد بینندگان آن افزایش می یابد. تبلیغات ترانه های مستقل وی چون “پشه” نیز عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته است.

اگرچه عزیزه در رشته رسانه تصویری و صوتی تحصیل کرده است اما وی همواره توسط موسیقی احاطه شده بود. وی در کنار پدری تربیت شده است که عاشق موسیقی است و صدای دلپذیری دارد. وی گیتار می نوازد و اکنون درحال یادگیری نواختن عود یا لوت سنتی عربی است. عزیزه می گوید: تصمیم گرفته ام تنها به عنوان یک خواننده زندگی کنم و کار دیگری انجام ندهم. موسیقی نیازمند از خودگذشتگی و کار مداوم است که درحال حاضر من چنین شرایطی دارم.

به دنبال انتشاراولین آلبومش، مقدمات برگزاری یک نمایش بزرگتر برای زمستان آینده که تقریباً آغاز شده، اجرایی خواهند شد. وی با اطمینان می گوید: ما متوقف نمی شویم و دفعه بعد کاری که می خواهیم را انجام می دهیم.

در همین حال شهرت وی تا اینجای کار تنها به عنوان یک پیش نمایش بوده است که تنها حضور وی را به صحنه موسیقی عرب اعلام کرده است. عزیزه و اعضای تیمش اگر می خواهند ثابت کنند در صحنه موسیقی رقابتی لبنان شایسته توجه هستند باید به سختی تلاش کنند.