اگر شنا با دولفین‌ها نتوانسته احساساتت را غلغلک بدهد، بدون شک شنا با کوسه‌‌ها بسیار هیجان انگیزاست. این سرگرمی، اگر بتوان چنین اسمی برایش گذاشت هواداران خودش را پیدا کرده آن طور که مناطق حفاظت شده گوناگون اعلام می‌کنند و دیگران را به این کار تشویق می‌کنند.

چیزی که در ذهن آدمها کاشته شده این است که کوسه‌ها جانوران درنده‌ای هستند و دندان‌هایی دارند ویرانگر. همیشه و در هرلحظه آماده‌اند برسر آدمیان بریزند؛ تصویری که فیلم و برنامه‌های تلویزیونی نقش بزرگی در کاشتنش داشتند، اما این خیلی موجب نمی‌شود ماجراجویان و عاشقان هیجان به آنها نزدیک نشوند. هرچه خطرناک‌تر، هیجان انگیزتر. حالا هم در چهارگوشه جهان گروه‌هایی کارشان این شده که تورهایی ترتیب بدهند زیرنظر راهنماها و در چارچوب سفرهایی که به اسم توریسم جانوری مشهور شده‌اند. شرکت کنندگان دراین سفرها می‌توانند نزدیک کوسه‌ها شنا کنند و تجربه منحصر به فردی را بگذرانند که کمتر در زندگی آدمی اتفاق می‌افتد. اکنون مناطقی وجود دارند که به این نیاز عاشقان هیجان پاسخ می‌دهند، مانند:

پورت لینکولن، استرالیا

شرکت‌هایی متخصص در برگزاری تورهای دائمی کوسه وجود دارند. این شرکت‌ها دوستدار محیط زیستند و از طعمه‌های سنتی به کوسه‌ها نمی‌دهند که آنها را وحشتی‌تر بکنند. در مقابل خدمات غواصی درون قفس‌ را اجرا می‌کنند که کوسه‌ها را با ارسال امواج در آب، از عمق آبها به آنها جلب می‌کنند. تحقیقات نشان داده که کوسه‌ها عاشق موسیقی به خصوص “هارد راک”اند که ضربه‌های مستمر با فرکانس متوسط در آنها تکرار می‌شوند.

جزیره گوادالوپ، مکزیک

این جزیره بیرون از سواحل باهای ایالت کالیفورنیا قراردارد و به عنوان انتخاب اصلی کسانی محسوب می‌شود که دوست دارند توی قفس زیرآب بروند و به تماشای کوسه سفید غول‌پیکر بپردازند. و چون کوسه سفید جذاب‌تر و مطمئن‌تر است، شرکت‌های توریستی اینجا آنها را می‌گذارند تا در آبها و در مسیر طبیعی مهاجرت‌شان آزاد شنا کنند و اصلا از شیوه طعمه گذاری برای جلب آنها استفاده نمی‌کنند تا به کارشان هیجان تزریق کنند. همین طعمه ندادن یعنی اینکه این جانوران میان آدم و قایق و غذا گرفتار نمی‌شوند.

گانسبای، افریقای جنوبی

آفریقای جنوبی یکی از مراکز مهم غواصی برای نزدیک شدن به کوسه‌ها در سطح جهان محسوب می‌شود، اما محال است شرکتی پیدا بشود که برای جلب کوسه‌ها از طعمه‌های سنتی استفاده نکند. این کار برای ماجراجویان خطرساز است. با اینکه بیشتر شرکت‌ها هنوز از طعمه برای جلب استفاده می‌کنند، اما همه مدرک موسسه “توریسم دوستدار طبیعت” را دارند. این موسسه در کار تحقیقات درباره انواع هجرت کوسه‌های سفید غول‌پیکر مشارکت می‌کند. جانورانی که بخش بزرگی از زندگی آنها و مهاجرت‌شان هنوز پنهان مانده است. همراه هر برنامه گردشی، دانشمند موجودات دریایی حضور دارد تا برخی اطلاعات عمومی درباره رفتار کوسه‌ها را به گردشگران بدهد.

جزیره موخیرس، مکزیک

در حالی که کوسه‌های سفید، بزرگ‌ترین و بیشترین انزوا در جهان را سپری می‌کنند، هنوز رفتار و روش مهاجرتی که درپیش می‌گیرند، نامعلوم است. حقیقت مسلم اینکه می‌توان آنها را دراطراف مکزیک تماشا کرد، جایی که صدها کوسه برای لذت بردن از آب‌های گرم و خوردن طعمه‌هایشان به آنجا سرازیر می‌شوند. کوسه‌های سفید اینجا با این ویژگی متمایز می‌شوند که در مکان‌های نزدیک به بشر شنا می‌کنند بی آنکه به آنها آسیبی برسانند.