ماشاءالله شمس الواعظین - عکس از فارس

ماشاءالله شمس الواعظین – عکس از فارس

در حالی که حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور ایران از احتمال بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران با عنوانی جدید خبر داده است، بعضی روزنامه نگاران از جمله ماشاءالله شمس الواعظین با تغییر نام این انجمن مخالفت کرده اند.

آقای آشنا روز سه شنبه گفت که جامعه روزنامه نگاران حق دارد از یک تشکل صنفی قدرتمند برخوردار باشد، و دولت این موضوع را به رسمیت شناخته است، اما در همین حال اظهارداشت که در شرایط فعلی انجمن صنفی روزنامه نگاران ممکن است با این عنوان فعالیت نکند.

وی گفت که «معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده است که از تشکیل نظام صنفی مطبوعاتی کشور حمایت کند.»

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، در نخستین نشست خبری خود پس از پیروزی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران وعده داده بود: «هر انجمنی را طبق قانون باید فعال کنیم به دلیل اینکه این انجمن‌های صنفی بهترین راه برای اداره مسایل جامعه است و اداره مسایل جامعه باید به دست خود صنف و انجمن حرفه‌ای و صنفی برگردد بنابراین تلاشم را در این راه خواهم کرد.»

ماشاء الله شمس الواعظین، روزنامه نگار و عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، درباره اظهارات حسام الدین آشنا مبنی بر بازگشایی انجمن با نام و عنوان دیگر به شرق پارسی گفت: «من به شدت با چنین عملی مخالفم. این کاری غیر اصولی است. اگر آقای آشنا می خواهند خدمتی به مطبوعات بکنند بهتر است سکوت اختیار کنند. ایشان گویا ناآشنا به قوانین مطبوعات و پروتکولهای بین المللی هستند. در ضمن اساسنامه انجمن اجازه چنین کاری را نمی دهد.»

وی افزود: «زمانی که مطبوعات را پشت سر هم توقیف می کردند و ما با نام دیگری فعالیت می کردیم می گفتند اینها منافق هستند حالا چطور شده که می خواهند انجمن صنفی را با نام دیگری باز کنند مگر ما با جامعه روزنامه نگاران شوخی داریم.»

در اواخر مرداد ماه سال ۱۳۸۸ نیروهای امنیتی در ایران ساختمان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران را به دستور قاضی مرتضوی، دادستان وقت تهران، پلمب کردند. در آن زمان اعتراض‌های اجتماعی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران به اوج خود رسیده بود. بدین ترتیب فعالیت‌های این انجمن که سابقه ۱۲ سال فعالیت مستمر داشت، متوقف شد.
اما از سال گذشته کشمکش بر سر بازگشایی انجمن صنفی مطبوعات ایران که بنا بر گفته علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، با شکایت وزارت اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد پلمپ شده است، ادامه دارد.

علی جنتی گفته بود: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی درباره بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران مشکلی ندارند.»