علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران - عکس از تسنیم

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران – عکس از تسنیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران می گوید در صورتی که طرف مقابل ایران در مذاکرات هسته ای، رویکرد منطقی، غیرسیاسی و مبتنی بر واقعیت‌ها داشته باشد دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای به سرعت قابل حصول خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی شمخانی روز یکشنبه در دیدار با منگ جیان چو، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین گفته است: «لغو تمامی تحریم‌های ظالمانه و برخورداری از مجموع حقوق قانونی در چارچوب ان.پی.تی باید در هر توافقی لحاظ شود و در این زمینه اختلافات داخلی کشورها و زیاده‌خواهی‌ها تاثیری بر اراده تیم مذاکره کننده ایران نخواهد داشت.

پیش از این نیز حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته بود: «اگر یکی از کشورهای عضو گروه ۱+۵ مشکلاتی در داخل دارد و در انتخاباتی برنده یا بازنده شده‌ است، به ما ربطی ندارد و هر کشوری باید مشکلاتش داخلی‌اش را در درون خود حل کند.»

به نظر می‌آید این دو مقام ارشد ایران به کسب اکثریت کنگره آمریکا توسط حزب جمهوری خواه که طرفدار سختگیری و برخورد شدیدتر با تهران بر سر برنامه هسته‌ای ایران است، اشاره کرده‌اند.

ایران، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین، روسیه و آلمان، سوم آذر را به عنوان ضرب‌الاجلی برای رسیدن به توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تعیین کرده‌اند.

آخرین دور گفت‌وگوهای طرفین در مسقط، پایتخت عمان برگزار شده و به گفته مقام‌های تمام طرف‌ها، اختلافات همچنان باقی‌اند و مشخص نیست که آیا بتوان تا سوم آذر به توافقی جامع و نهایی رسید یا خیر.

در این میان و در حالی که تنها حدود هشت روز به پایان ضرب الاجل توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ باقی مانده است، به نظر می رسد رایزنی ها برای به نتیجه رساندن این مذاکرات در فرصت باقی مانده تشدید شده است.

در همین چارچوب، روز گذشته، یوسف بن علوی، وزیرخارجه عمان، در سفری غیرمنتظره به ایران رفت تا با مقامات بلندپایه ایران گفتگو کند.

بن علوی دو روز نیز پیش از این در فرودگاه مسقط و در جریان سوختگیری هواپیمای وزیرخارجه آمریکا، دیداری یک ساعته و از پیش اعلام نشده با جان کری داشت.

تقریبا همه ناظران بر این عقیده اند که وی در این سفر کوتاه حامل پیام مهمی برای مقامات ایران در موضوع هسته ای بوده است.

گزارش ها حاکی است که عمان طی دو سال گذشته نقش مهمی در مذاکرات هسته ای بین ایران و آمریکا ایفا کرده است و میزبان مذاکرات غیر رسمی بین مقام های واشنگتن و تهران بوده است.