ایران در آستانه سالگرد «توافق هسته ای» یک آزمایش موشکی ناموفق انجام داد

 آزمایش موشک های بالستیک «عماد» با برد بیش از دو هزار کیلومتر در ماه اکتوبر 2015 – عکس از رویترز

آزمایش موشک های بالستیک «عماد» با برد بیش از دو هزار کیلومتر در ماه اکتوبر ۲۰۱۵ – عکس از رویترز

به گفته منابع آگاه از منطقه کردستان، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سفر روز گذشته خود به کرمانشاه، بزرگ ترین شهر کرد نشین ایران، با استقبال مردم خشمگین مواجه شد.

یک فعال مدنی کرد از کرمانشاه، که به علت نگرانی از بازداشت شدن نخواست نامش فاش شود به «الشرق الأوسط» گفت، روحانی در سفر خود، به جز از سوی عده اندکی از شهروندان شهر، مورد استقبال قرار نگرفت، و هنگام سخنرانی در ورزشگاه شهر، حاضران با سردادن شعارهایی سفر او و سیاست های سرکوبگرانه ای که تهران بر ضد آن ها اعمال می کند را محکوم کردند.

از سوی دیگر ریباز شریفی، یکی از رهبران حزب آزادی کردستان ایران به «الشرق الأوسط» گفت، سفر روحانی به منطقه با هدف رساندن پیامی از رژیم به شهروندان مبنی بر رضایت نداشتن از برخی سیاست های محلی است، اما شعارهایی که سر داده شد این برنامه را بر هم زد.

در همین راستا، شبکه خبری «فاکس نیوز» آمریکا به نقل از یک مسؤل اطلاعاتی آمریکا گفت، ایران در اولین سالگرد «توافق هسته ای» یک آزمایش نا موفق پرتاب موشک های بالستیک، با برد بیش از چهار هزار کیلومتر انجام داد، و این عملیات با استفاده از فن آوری کره شمالی بود. به گفته منابع، ایران این آزمایش را در روزهای ۱۱ و ۱۲ ماه جولای در حومه شهرک سامان در نزدیکی اصفهان انجام داد.

از زمان امضای «توافق هسته ای» در ۱۴ ماه جولای سال گذشته، این چهارمین باری است که ایران آزمایش موشکی بالستیک انجام می دهد، این در حالی است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به ایران درباره انجام این گونه آزمایش های موشکی هشدار می دهد.