این شهر اسپانیا شاهد تمدن های فنیقی و رومی و اسلامی بود

 

کادیس (جنوب اسپانیا): شوقی الریس

شهر شریش یا خیرز دی لافرونتیرا یک شهر باستانی واقع در استان کادیس در اقصی نقطه کرانه اندلس در اقیانوس اطلس است. مدرسه سوارکاری این شهر با اسب های عربی اصیلش در چند دهه گذشته بسیار معروف است. در گوشه ای از این شهر، زمین های کشاورزی قرار دارد که ۵۰۰ نفر در آنجا زندگی می کنند و اغلب آنها به کشاورزی و کاشت گندم و ذرت و زیتون اشتغال دارند. ظاهرا این شهر از سه هزار سال پیش منطقه مسکونی بوده و فنیقی ها و رومی ها و مسلمانان به آنجا لشکرکشی کرده اند.

به گفته استادان تاریخ باستان در دانشگاه کادیس که کشتزارهای زرد گندم بعد از فصل درو را مورد بررسی و مطالعه قرار می دهند این شهر آثار و رازهای سر به مهر زیادی دارد که باید آنها را کشف کرد.

پروفسور لاگوستینا مدیر این پروژه می گوید “طبق اطلاعاتی که تا کنون در اختیار داریم و با توجه به دیوارها و دروازه های شهر می توان گفت سابقه و تاریخ این شهر به دوره روم بازمی گردد. با توجه به طراحی برخی ساختمان ها گمان می رود که در دوره اسلامی اول در اندلس ساخته شده اند. این گروه پژوهشی از دستگاه های پیشرفته بدون حفاری دارای قابلیت ترسیم ساختمان هایی که تا ۴ متر در زیر زمین قرار دارند هستند.

پیشتر، استادان دانشگاه های کادیس و اشبیلیه خواستار مجوز برای حفاری در آن منطقه برای کشف آثار فنیقی و رومی و اسلامی شدند اما مقام های محلی و حکومت مرکزی مخالفت کردند.

شهردار شهر خوزه آنتونیو فرناندز که پا به پای گروه پژوهشگران بوده می گوید “اکتشافات این گروه تا الان که بسیار درخشان بوده و ما منتظر نتایج آزمایش های اولیه تا چند هفته دیگر هستیم تا کارگاه کاری گسترده ای برای اکتشاف گنجینه های باستانی مدفون در این کشتزارها راه اندازی کنیم.”

گفتنی است که گمان می رود آثار باستانی و عتیقه ای زیر زمینی در شهرهای اندلس به ویژه در مناطق مجاور شهرهای بزرگی مثل اشبیلیه و گرانادا و کوردوبا از زمان فنیقی ها تا دوره اسلامی اول بر جای مانده است.