عکس از اسوشیتدپرس

عکس از اسوشیتدپرس

یک شرکت آمریکایی پس از امضای توافق اولیه با ایران اعلام کرده است قصد دارد برای یک پروژه تولید برق از زباله بیش از یک میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس این قرارداد اولیه که خبر آن روز شنیه منتشر شده، شرکت “ورلد اکو انرژی” مستقر در کالیفرنیا که در واقع نمایندگی یک شرکت چینی در آمریکا است، به رغم تحریم های موجود، یک میلیارد و ۱۷۵ میلیون دلار برای ساخت این پروژه مشترک با ایران سرمایه گذاری خواهد کرد.

شرکت ورلد اکو انرژی به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که در این پروژه از طریق سوزاندن زباله و فرآوری خزه و نمک و آب های هدر رفته، روزانه ۲۵۰ مگاوات برق تولید خواهد شد.

همچنین اعلام شده که طرف ایرانی نیز در این پروژه زیست محیطی یک میلیارد دلار سرمایه گذاری می کند.

این پروژه قرار است از سپتامبر آینده در استان چهارمحال و بختیاری اجرایی شود و طی آن ۶۰۰ تا ۷۰۰ فرصت شغلی در این منطقه ایجاد خواهد شد. همچنین قریب به ۸۰ درصد کارکنان این پروژه نیز بومی خواهند بود.

شرکت “ورلد اکو انرژی” در پاسخ به بی بی سی فارسی در مورد این قرارداد گفته است: «ورلد اکو انرژی نماینده یک شرکت چینی است که سیستمی برای سوزاندن زباله و تبدیل آن به الکتریسیته دارد و برای سال ها در اطراف جهان مورد استفاده بوده و وقتی تحریم ها برداشته شود ما هم مثل خیلی دیگر از شرکت های آمریکایی و اروپایی آماده معامله با ایران خواهیم بود.»

روزنامه تهران تایمز هم گزارش داده است که نماینده ورلد اکو انرژی این قرارداد مقدماتی را با محمد قربان پور استاندار چهارمحال و بختیاری امضا کرده است.

به گفته آقای قربان پور شرکت ورلد اکو انرژی با خریداری تجهیزات لازم و انتقال فناوری برای انجام پروژه موافقت کرده است.

با این حال بیانیه این شرکت سرمایه گذار نشان می دهد که ظاهرا تحقق این سرمایه گذاری منوط به رفع حداقل بخشی از تحریم ها علیه ایران خواهد بود.

این یکی از نشانه های اولیه ای است که نشان می دهد در صورت برداشته شدن تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران، شرکت های خارجی به این کشور باز خواهند گشت.

ایران در مرحله نهایی مذاکرات با ۵+۱برای دستیابی به یک توافق جامع هسته ای قرار دارد.

به رغم وجود وضعیتی مبهم که بر اقتصاد ایران سایه افکنده است و قطع ارتباط سیستم مالی این کشور با سیستم مالی بین المللی، چشم انداز مثبتی از اقتصاد ایران در حال نمودار شدن است.

شرکت هواپیمایی بوئینگ در چارچوب توافق موقت منعقده میان غرب و ایران در ماه نوامبر گذشته، این امکان را پیدا کرد که از ماه آوریل گذشته، قطعات یدکی هواپیما به ایران ارسال کند.

علاوه بر این، حدود ده‌ نفر از اساتید دانشگاه‌های آمریکا اواخر فوریه گذشته به منظور بازدید از بهترین مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌های تهران به ایران سفر کردند که می‌توان از آن به عنوان نشانه‌ نزدیکی روابط تهران- واشنگتن نام برد.

از جمله فعال ترین شرکت های خارجی برای حضور دوباره در بازار ایران، شرکت های فرانسوی هستند. شرکت رنو در حال حاضر با مسئولان آمریکایی و فرانسوی در حال مذاکره است تا بار دیگر بتواند به ایران بازگردد.

این در حالی است که «ماکسیم پیکا» مدیر شرکت فرانسوی پژو به دنبال همکاری مشترک با شریک قدیمی خود یعنی شرکت «ایران خودرو» است.

بسیاری از کارشناسان می گویند، مسدود بودن جریان ‌های مالی همچنان مانع اصلی بر سر مبادلات تجاری با ایران است.