شورای وزیران عربستان سعودی به ریاست پادشاه این کشور بر حمایت مجدد از خواسته های حکومت یمن تأکید می کند > یاسین: برای اجرای «۲۲۱۶» آمدیم

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در هنگام جلسه با هیئت دولتی یمن به ریاست ریاض یاسین وزیر خارجه این کشور در جلسه افتتاحیه مذاکرات ژنو – عکس از خبرگزاری فرانسه

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در هنگام جلسه با هیئت دولتی یمن به ریاست ریاض یاسین وزیر خارجه این کشور در جلسه افتتاحیه مذاکرات ژنو – عکس از خبرگزاری فرانسه

روز گذشته شورای وزیران عربستان سعودی به ریاست ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور، مجدداً حمایت خود را از خواسته های حکومت مشروع یمن اعلام کرد و بر پایبندی به اعلامیه ریاض و قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت درباره یمن، و طرح ابتکار خلیج و مکانیسم اجرایی آن و همچنین نتایج گفتگوهای ملی یمن تأکید کرد.

این اعلام هم زمان با آغاز مذاکرات یمنی صورت گرفت که سازمان ملل در ژنو برگزار کرده است. در عین حال هیئت شورشیان که برای بیش از ۲۴ ساعت در جیبوتی معطل شده بود، در پایان وقت روز گذشته به ژنو رسید.

مذاکرات ژنو در حالی آغاز شد که اختلافاتی درباره سه قضیه وجود دارد که ممکن است سرنوشت آن را تهدید کند. این قضایا شامل مشخص شدن طرف های شرکت کننده در مذاکرات، توافق بر مراجع مورد استناد، و مشخص کردن تعداد شخصیت های شرکت کننده در هر هیئت هستند.

در همین حال طی مراسم کوتاه افتتاح، که کمتر از ۶۰ دقیقه طول کشید، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از همه طرف ها خواست به عنوان اولین گام برای مدت دو هفته، از آغاز ماه رمضان، آتش بس انسانی اعلام کنند، تا اجازه ارسال کمک های انسان دوستانه به ساکنان آسیب دیده از جنگ فراهم شود و همچنین حرکتی با هدف ایجاد اعتماد بین احزاب یمن باشد.

بان کی مون در سخنرانی خود در مقابل هیئت دولتی یمن که در کنفرانس شرکت کرده بود نسبت به انفجار «بمب ساعتی» هشدار داد و گفت: «زمان تحقق صلح فرا رسیده است… دیگر وقتی برای از دست دادن نداریم و شمارش معکوس آغاز شده است».

اما ریاض یاسین، وزیر خارجه یمن و رئیس هیئت شرکت کننده در کنفرانس، نسبت به درخواست آتش بس ابراز نگرانی کرد و در اظهاراتی به «الشرق الأوسط» تأکید کرد که هیئت رسمی کشور برای انجام یک «مأموریت» به این مذاکرات آمده است تا تنها یک قضیه را مورد بحث قرار دهد که آن هم اجرای بندهای هفت گانه قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت می باشد. «الشرق الأوسط» اطلاع یافت که هیئت حکومت مشروع یمن امروز با اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن، دیدار خواهد کرد تا درباره اقداماتی که هیئت دولتی ارائه خواهد داد و مکانیسم اجرای قطعنامه گفتگو کند».

از سوی دیگر، هیئت حوثی ها که برای مذاکرات رفته است، سازمان ملل و فرستاده آن به یمن را ، به علت مانع تراشی برای رسیدن هیئت به ژنو، به «همدستی» با هیئت دولتی متهم کرد.