مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی

“شب مسعود کیمیایی” عصر پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ در محل کانون زبان فارسی و با همکاری بنیاد فرهنگی اجتماعی ملت به عنوان صد و شصتمین شب از شب ‎های مجله بخارا برگزار شد.

مسعود کیمیایی از کارگردانان سینمای ایران است که چند دهه در ایران فیلم های مختلفی را ساخته است.

علی دهباشی که مدیریت برگزاری شبهای بخار را بر عهده دارد، در این مراسم به اشاره به این نکته که کیمیایی از معدود هنرمندانی است که موفق شد پس از چندین دهه فعالیت سینمایی با خلق آثاری که هر کدام در کارنامه زرین او جایگاهی دارد، در ارتباط گسترده با مردم ایران قرار بگیرد گفت: «سه نسل با او و آثارش زندگی کردند و برخی از کارهای سینمایی ایشان پس از چندین دهه هنوز مطرح است، دیده می‎شود و گواهی است ماندگار بر یک دوره از زندگی مردم ایران.»

جمشید مشایخی، بازیگر سینما و تئاتر، با اشاره به خاطراتی که با کیمیایی از سال ۱۳۴۸ داشت گفت: «اولین بار کیمیایی فیلمی را کارگردانی کرد که نوشته‎ اش هم مال خود ایشان بود. یک ضد قهرمان نقش اصلی این فیلمنامه را داشت که فکر می‎کردیم این فیلم محال است که مشتری جذب کند، برعکس شد.»

مسعود کیمیایی در روز ۷ مرداد ۱۳۲۰ در تهران به دنیا آمد. کیمیایی تحصیلات آکادمیک کارگردانی ندارد. تمام آموخته‌ های تکنیکی و فنی او از سینما به حضور در گروه دستیاران فیلم قهرمانان به کارگردانی ژان نگولسکو و دستیاری ساموئل خاچیکیان در فیلم خداحافظ تهران محدود می‌شود.

اکبر عالمی، استاد سینما و تئاتر گفت : “تا می‎گوییم مسعود کیمیایی، یک آیکن خودنمایی می‎کند : قیصر . کیمیایی در بیست و هفت سالگی این فیلم را درست می‎کند. تعداد کارگردانانی که الان ما در ایران داریم و می‎توانیم نام ببریم، بیش از ۳۰ نفر هستند.»

از فیلم های مهم کیمیایی می توان به قیصر، رضا موتوری، داش آکل، خاک، گوزن ها، قرمز، دندان مار، تجارت اشاره کرد. بخش مهمی از جذابیت فیلم ‌های کیمیایی مربوط به خلق شخصیتی های اسطوره ای فیلم های او است که در جامعه پر تناقض در حال مبارزه است.

بهروز افخمی، کارگردان سینما در خصوص کارهای کیمیایی گفت: «او مثل یک غریبه در میان این ملت بزرگ زندگی می‌‎کند و نگاه می‎کند و از نگاهش کلمه می‎سازد. کلمه‎های کیمیایی تصویر می‎شوند و داستان می‎شوند و داستان‎هایش گاهی فیلم می‎شوند و گاهی رمان می‎شوند. نثر داستانی مسعود کیمیایی فخیم و زیباست و لحنی غمناک و رازگویانه دارد.»

مسعود کیمایی تاکنون جوایز مختلفی را علاوه بر جشنوراه های داخلی در ایران از جشنواره های بین المللی دریافت کرده است که از آنها می توان به برنده‌ جایزه‌ تقدیر ویژه جشنواره فیلم برلین برای فیلم دندان مار در سال ۱۹۹۱، نامزد جایزه‌ شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز برای فیلم گروهبان ۱۹۹۲، اشاره کرد.