عزل مدیرکل سازمان ارتباطات سودان و انتصاب مدیر جدید

لندن: مصطفی سری

از ساعات اولیه صبح روز جمعه به صورت غافلگیرکننده، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در سودان فیلتر شد.
به گزارش الشرق الاوسط، کاربران سودانی نتوانستند از واتساپ، توییتر، فیسبوک و اینستاگرام استفاده کنند و با مشکل جدی مواجه شدند.
شرکت‌های اپراتور در خصوص این موضوع سکوت اختیار کردند و از متوقف کردن شبکه‌های اجتماعی سخنی به میان نیاوردند، فعالان گفتند که «فیلتر فضای مجازی» به خاطر تظاهرات فراگیر در این کشور است که از روز چهارشنبه گذشته شروع شد، تا مانع از انتقال پیام‌ها و تصاویر تظاهرکنندگان شود. گفته می‌شود کاربران به استفاده از برنامه‌های پروکسی روی آوردند.
در همین راستا، یحیی عبدالله مدیرکل سازمان ارتباطات با دستور رئیس‌جمهور عزل شد و مصطفی عبدالحفیظ به جای وی منصوب شد.
عزل این مدیر درست چند ساعت پس از شروع تظاهرات و انتقال اخبار و تصاویر آنان از تمام کشور صورت گرفت.
از سوی دیگر دستگاه‌های امنیتی، دستور دادند چاپخانه‌های کشور بدون نظارت و اطلاع مراقبان نمی‌توانند روزنامه‌های کشور را چاپ کنند. همچنین اقدام به حذف اخبار مربوط به تظاهرات کردند. روزنامه «الجریده» در برابر این تعدیلات مقاومت کرد و دست به تغییر نزد و ترجیح داد ممنوع الانتشار شود.
روزنامه‌نگاران معتقدند که نظارت بر روزنامه‌ها به این شکل نقض «پیمان شرافت روزنامه‌نگاری» است، پیمانی که چند ماه پیش میان روزنامه‌ها، پارلمان و دستگاه امنیتی کشور به امضا رسید.
احزاب سیاسی مخالف نیز در راستای تأیید تظاهرات و اعتراضات مردمی بیانیه صادر کردند و از مردم و هواداران خود خواستند به این اعتراضات ادامه دهند.
حزب کنگره ملی سودان نیز خواست نقشه‌راه برای خروج از بحران سیاسی و اقتصادی کشور تدوین شود؛ و یک «دولت مؤقت» جهت اجرای پاره‌ای از مسئولیت‌های مشخص تشکیل شود و از مردم کشور خواست از آن حمایت کند.