شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی و نایب رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع عربستان سعودی

شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی و نایب رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع عربستان سعودی

کویت، الشرق الاوسط – شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی و نایب رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع این کشور طی سخنرانی در بیست و پنجمین کنفرانس سران اتحادیه عرب در کویت بر موضع ثابت عربستان سعودی درباره قضیه فلسطین تاکید کرد.

وی اظهار داشت که گفتگوها یا تلاش هایی که در این رابطه صورت می گیرد باید منجر به دست یابی به صلح جامع و عادلانه ای شود که بر اساس آن مردم فلسطین به حقوق قانونی خود بنا بر قوانین بین المللی برسند و نیز بتوانند دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف را تشکیل دهند.

شاهزاده سلمان گفت: خروج از بن بست کنونی در سوریه نیازمند تغییر در توازن قدرت نیروها و حمایت و پشتیبانی از ائتلاف ملی برای انقلاب و مخالفان رژیم سوریه است. چرا که این نیروها نماینده قانونی مردم سوریه هستند.

ولیعهد عربستان سعودی کشورهای شرکت کننده در کنفرانس سران اتحادیه عرب به میزبانی کویت را به اتخاذ موضع مشترک برای مقابله با خطر تروریسم فرا خواند. وی در عین حال اظهار داشت عربستان سعودی فعالیت های تروریستی را با هر گونه خط مشی و ریشه ای محکوم می کند.

شاهزاده سلمان افزود: کشورهای منطقه به روابط عادی بر مبنای اعتماد و احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر نیاز دارند، و اختلافات باید به روش های مسالمت آمیز حل شود.

متن سخنرانی به شرح زیر است:
“بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین، و سلام و درود بر پیامبر اکرم.
با عرض سلام خدمت حضرت شیخ صباح الاحمد الصباح شاهزاده کشور برادر کویت و حضرات آقایان و عالیجنابان و جناب دبیر کل اتحادیه عرب و برادران شرکت کننده در کنفرانس.

قبل از هر چیزی اجازه بدهید که سلام و درود برادرتان خادم حرمین شریفین پادشاه عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود را به شما برسانم. او برای این کنفرانس آرزوی موفقیت کرده و اطمینان دارد که کنفرانس سران این دوره با تجربه و خردورزی برادرش حضرت آقای شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح با موفقیت پایان خواهد یافت.

برادران …

این گردهمایی در شرایط بسیار حساسی صورت گرفته چرا که منطقه عربی با خطرات و چالش های بسیاری روبرو است که برای گذر از این مرحله و مقابله با تلاش های صورت گرفته برای بی ثباتی در کشورهای عربی نیاز به همیاری یکدیگر داریم. ما با داشتن اراده قوی و اصرار سرسختانه و صادقانه و هماهنگی مستمر گروهی می توانیم از این برهه حساس عبور کنیم و به نظر مشترک و موضع همسان و اصرار لازم برای رویارویی با چالش های کنونی دست پیدا کنیم.

قضیه فلسطین همواره و در طی دهه های گذشته در راس قضایای مورد توجه ما بوده است و خواهد بود. موضع ثابت عربستان سعودی درباره قضیه فلسطین همانند موضع ثابت کشورهای عربی در این خصوص است، به گونه ای که گفتگوها یا تلاش هایی که در این رابطه صورت می گیرد باید منجر به دست یابی به صلح جامع و عادلانه ای شود که بر اساس آن مردم فلسطین به حقوق قانونی خود بنا بر قوانین بین المللی برسند و نیز بتوانند دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف را تشکیل دهند.

طرح های اسرائیل برای یهودی کردن شهر قدس و خطراتی که مسجد مبارک الاقصی و اطراف آن با آن روبرو است برای ما غیر قابل قبول است. جامعه جهانی باید محکم در قبال اقدامات اسرائیل واکنش نشان دهد. چرا که این اقدامات و ادامه شهرک سازی ها و اصرار بر یهودی بودن دولت اسرائیل و ادامه نقض حقوق قانونی مردم فلسطین در سرزمینشان هر گونه امیدی برای دست یابی به صلح مورد نظر را از بین می برد.

کنفرانس سران امسال پس از شکست کنفرانس ژنو ۲ درباره سوریه صورت می گیرد. کنفرانس سوریه نتوانست به یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه که سه سال از آغاز آن می گذرد برسد. در این سه سال مردم سوریه جان و مال خود را فدا کردند. این بحران منجر به ویرانی در تمامی مناطق سوریه شد.

مناطقی که رفته رفته به میدان جنگی تبدیل شدند که رژیم ستمگر در آن ها از همه شیوه های کشتار و ویرانی استفاده کرد. کشورهای خارجی و گروه های مسلح تروریست نیز از همه جا به یاری این رژیم شتافتند. جامعه جهانی گروه های مقاومت قانونی سوریه را ناامید کرد و آن ها را برای مقابله با نیروهای ستمگر تنها گذاشت که بر اثر آن فاجعه انسانی وحشتناکی در سوریه رخ داد. نیمی از شهروندان سوری با این فاجعه روبرو هستند و هم اکنون رنج آوارگی و پناهندگی را تحمل می کنند.

تلاش های صورت گرفته در این راستا که شامل برگزاری کنفرانس کشورهای کمک کننده به سوریه و قطعنامه ۲۱۳۹ سازمان ملل است ممکن است مقدار اندکی از رنج سوری ها بکاهد ولی برای خروج از بن بست کنونی در سوریه نیاز به تغییر در توازن قدرت نیروها و حمایت و پشتیبانی از ائتلاف ملی برای انقلاب و مخالفان رژیم سوریه داریم.

چرا که این نیروها نماینده قانونی مردم سوریه هستند. ما از این که هیئت ائتلاف ملی برای انقلاب در سوریه هنوز به جایگاه طبیعی خود که همان کرسی سوریه است دست نیافته است ابراز تعجب می کنیم. به ویژه آن که ائتلاف ملی در کنفرانس سران اتحادیه عرب در دوحه که پیش از کنفراس سران کشورهای عربی در کویت برگزار شد به این حق خود دست یافت. اجرای چنین تصمیمی پیام روشنی به جامعه جهانی ارسال می کند تا سیاست های خود در قبال بحران سوریه را تغییر دهد.

ما باید برای مبارزه با پدیده تروریسم اقدامات احتیاطی لازم را به کار بریم و برای ریشه کنی آن تلاش کنیم. این پدیده که جهان معاصر و به ویژه منطقه ما با آن روبروست چالشی بزرگ برای امنیت و ثبات و توسعه کشورهای منطقه به شمار می رود. از مهم ترین نشانه های این پدیده تشکیل سازمان ها و گروه های افراطی است که ناروا ادعای اسلام و مسلمان بودن دارند و متاسفانه برخی هم فریبشان را خوردند.

تروریسم نه تنها تهدیدی برای امنیت و ثبات کشورها و مردم ما محسوب می شود بلکه به ابزاری برای هرج و مرج و تفرقه و فتنه بدل شده است. ما به تلاش گروهی و موضع گیری مشترک و یکسان برای مقابله با این تهدید نیاز داریم. بر این اساس عربستان سعودی تمامی فعالیت های تروریستی را در هر جای دنیا به شدت محکوم می کند و به تلاش های خود برای مقابله با این آفت ناپسند ادامه می دهد. نمونه این اقدامات فهرست گروه های تروریستی بود که شامل سازمان ها و صاحب نظران گمراه است.

براداران…

بدون شک امنیت و ثبات در منطقه از راه تلاش برای دست یابی به سلاح های کشنده تحقق نمی یابد چرا که دست یابی به آن تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه به شمار می رود. این در حالی است که ما بیش از هر چیز دیگر به روابط عادی بر مبنای اعتماد و احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر و حل اختلافات به روش های مسالمت آمیز نیاز داریم.

براداران..

ما در این کنفرانس تایید خود را با سیاست های جاری در برخی کشورهای برادر عربی در جهت ثبات سیاسی و امنیتی ابراز می کنیم. عربستان سعودی به کشور مصر برای نتیجه رفراندوم قانون اساسی تبریک می گوید. همچنین به برادران خود در کشور تونس برای تصویب قانون اساسی و به برادران خود در یمن برای موفقت کنفرانس گفتگوی ملی براساس توافقنامه کشورهای خلیج و به مردم لبنان برای تشکیل دولت جدید تبریک می گوییم.

امیدوارم که کنفرانس سران اتحادیه عرب به کشورهای عربی برادر کمک کند تا از مرحله سخت کنونی عبور کنند و دعا می کنم که خداوند ثبات و شکوفایی را برای امت عربی مان به ارمغان آورد.

والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته”