سینما آزادی تهران در روز اجرای طرح سینما سلام - عکس از خبرگزاری مهر

سینما آزادی تهران در روز اجرای طرح سینما سلام – عکس از خبرگزاری مهر

متولیان سینمایی ایران هفته گذشته تصمیمی را اتخاذ کردند و به اجرا در آوردند که در تاریخ سینمای این کشور تا حدودی بی سابقه بود این مسئولین به مناسبت ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران تصمیم گرفتند طرحی را به اجرا در آورند که بر اساس آن روز پنجشنبه دهم بهمن ماه ۹۲ مردم می توانستند به طور رایگان به سینما بروند؛ اما میزان و به ویژه شکل استقبال از این طرح نه تنها مسئولین سینمایی بلکه بسیاری از تحلیگران را به شدت غافلگیر کرد.

این طرح که توسط سازمان سینمایی با عنوان “سینما سلام” اعلام شد روز دهم بهمن به اجرا در آمد و قرار شد ۲۱ شهریور، ‌روز ملی سینما هم ‌همین طرح اجرا شود.

گفته می شود این طرح به منظور آشتی دادن دوباره مردم ایران با سینما ها به اجرا درآمد و نیز معرفی چهره جدید و پیشرفته تر سالن های سینما که عموما با تصویری که مردم در این کشور با این سالن ها دارند تفاوت دارد. این در حالی است که چراغ سینما ها در ایران طی چند سال اخیر رو به خاموشی گذاشته بسیاری از کارگردانان و سینماداران از اینکه مردم به سینما نمی روند گله و شکایت داشته اند.

در روز اجرای این طرح به ‌قدری استقبال مردم زیاد بود که برخی از سالن‌ های سینما با کمبود جا مواجه شدند به طوری که شماری از مردم برای تماشای فیلم روی زمین نشسته بودند.

همچنین صف‌ های طولانی چند صد متری مقابل سینماها همگی را غافلگیر کرده بود.

اگرچه مسئله اقتصادی و رایگان بودن بلیت های ارائه شده بر اساس این طرح برای برخی از مردم جذاب بود اما هادی منبتی، ‌رییس موسسه تصویر شهر، با انتقاد از اجرای طرح “سینما سلام” به ایسنا گفت: “این روز قرار بود روز سلام مردم به سینما باشد، اما روز حمله مردم به سینما بود”.

تعبیر حمله مردم به سینما برای این اتخاذ شد که چنان هجوم مردم به سینماها بالا بود که گزارش هایی مبنی بر شکسته شدن در ورودی و شیشه ها و زخمی شدن برخی از مردم اعلام شده است.

اما به راستی مشکل عدم حضور مردم در سینماها تهیه بلیط و بحث اقتصادی آن است؟ دکتر فرهنگ ارشاد، ،استاد جامعه شناسی دانشگاه چمران اهواز، در این باره به شرق پارسی گفت: “درمورد هجوم مردم به سینماها عوامل متعددی از جمله روانی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی دخیل است و باید این مورد به عنوان یک سوژه مناسب تحقیقاتی از چشم اندیشمندان دور نماند. همچنین به نظر من بحث اقتصادی موضوع مهمی است به خصوص برای خانواده های پر جمعیت اما یک موضوع فرهنگی هم در این مورد باید به آن توجه کرد و آن این نکته است که از گذشته های قدیم هم مردم برای کارهای رایگان و مفت هجوم می آوردند”.

وی در ادامه تحلیل خود خاطر نشان کرد: “سینما برای مردم جاذبه بسیار بالا و در زندگی مردم سینما حضوری جدی دارد اما این مسئله نشان داد که تا چه اندازه ما در سطح پایین فرهنگی و عدم پیشرفت معقول فرهنگی هستیم. لذا برای اینکه نه تنها سینما رفتن مردم به عنوان یک کار رایگان جدی تلقی شود باید کار فرهنگی درستی بر اساس شناخت همین مردم انجام داد”.

دکتر ارشاد تاکید کرد که این طرحی شکست خورده نبود بلکه مردم به سینما به عنوان هنر هفتم باور دارند اما راه خوبی را برای جذب مردم به سینما به غیر از طرح رایگان آن باید بررسی و به دست آورد”.

به گفته هادی منبتی، ‌رییس موسسه تصویر شهر “در مورد اجرای این طرح ظاهرا با دفاتر پخش و تهیه‌ کنندگان هم مشورتی نشده است و کسانی این تصمیم را گرفته ‌اند که متولی هماهنگی هستند و نباید برای صاحبان فیلم تصمیم ‌گیری کنند و تصمیم آنها در جاهایی اجرایی شد که مرتبط با آنها نیست”.

طرح “سینما سلام” یادآورد فیلم محسن مخملباف با عنوان “سلام سینما” بود که دو دهه پیش در سینما های کشور پخش شد. مخملباف در تدارک ساخت فیلمشبا انتشار آگهی در روزنامه ‌ها از علاقمندان بازیگری دعوت می ‌کند در محل باغ فردوس حضور پیدا کنند. اما در روز موعود تعداد بسیاری از مردم با هجوم به این محل جهت شرکت در فیلمبرداری صحنه های عجیبی آفریدند که به صحنه های هفته پیش در هنگام هجوم مردم در روز رایگان بودن سینما.شباهت داشت.

البته وضعیت حضور مردم در سینماها در روز اجرای این طرح الزاما در همه موارد بی برنامه نبود. به گفته مدیر سینما آزادی تهران، “تمام کسانی که به سینما آزادی مراجعه کردند حتی تا آخرین سئانس که ۱۲ شب شروع شد پشت در سینما نماندند و همه وارد شدند و تا ساعت دو بامداد فیلمشان را دیدند و بعد سینما را ترک کردند”.