سینا زیر آتش تروریسم

دهها کشته از سربازان و افراد مسلح، نیروهای هوایی مصر به محاصره شیخ زوید پایان می دهند

پس از انفجارهایی که سازمان داعش در شمال سینا انجام داد، ابری از دود بر بالای شهر متصاعد می شود – عکس از رویترز

روز گذشته ساکنان استان شمال سینا روز وحشت آوری را پشت سر گذاشتند. این استان شاهد بزرگ ترین حملات توسط عناصر سازمان داعش موسوم به «ولایت سینا» بود، که سابق بر این به نام «انصار بیت المقدس» معروف بودند. این حملات بر مواضع نظامی و تأسیسات امنیتی در شهرهای رفح و شیخ زوید صورت گرفت.

این طولانی ترین درگیری بود که استان سینا تا کنون با آن روبه رو شده است؛ به طوری که درگیری های بین نیروهای ارتش و پلیس مصر با تروریست های مسلح، نزدیک به ۱۲ ساعت طول کشید، و منجر به کشته شدن ۱۷ تن از نیروهای ارتش مصر، از جمله ۴ افسر شد. بنا به آمار رسمی ۱۳ نفر دیگر از نیروهای ارتش نیز زخمی شدند. این در حالی است که منابع دیگر از کشته شدن نزدیک به ۷۰ نفر خبر می دهند که شامل افراد نظامی و افرادی از نیروهای امنیتی و همچنین افراد غیر نظامی هستند. منابع امنیتی گفتند که افراد مسلح یک مرکز پلیس در شهر شیخ زوید را محاصره کرده بودند اما جنگنده های «اف ۱۶» و بالگردهای آپاچی موفق به شکست محاصره شدند. این منابع توضیح دادند: «مسلحان در این حملات از خودروهای بمب گذاری شده و آر پی جی و خمپاره استفاده کردند». در همین حال بیانیه نیروهای مسلح مصر از به هلاکت رسیدن نزدیک به ۱۰۰ تن از تروریستها و مجروح شدن تعداد زیادی از آن ها خبر داد. بر اساس این بیانیه ۲۰ دستگاه خودرو که در این حملات مورد استفاده قرار گرفته بود نیز منهدم شدند. این حملات، بزرگ ترین و منظم ترین حملات از زمان برکناری محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر در پی انقلاب ۳۰ ژوئن (خرداد ماه) ۲۰۱۳ بود، که پس از آن اعمال خشونت آمیز و انفجارها افزایش یافت.

در قاهره نیز، ۹ تن از اخوان المسلمین از جمله ناصر الحوفی، عضو سابق در پارلمان مصر، طی حمله نیروهای امنیتی کشته شدند. منابع امنیتی گفتند: «حکم بازداشت این افراد به علت ارتکاب اعمال مجرمانه و خرابکاری صادر شده بود ولی آنها به هنگامی که گروهی از نیروهای امنیتی برای بازداشت آن ها رفته بودند به سوی آن ها آتش گشودند و به هنگام تبادل آتش با نیروهای امنیتی کشته شدند».

دولت مصر نیز روز گذشته به نوبه خود، در پاسخ به تحولات سینا، قانون مبارزه با تروریسم را به تصویب رساند. ابراهیم محلب نخست وزیر مصر طی نشست دولت تصریح کرد: «ما در وضعیت جنگی واقعی هستیم».

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post