تئاترکاران الجزایری و لیبی در این جشنواره شرکت کردند

تونس – المنجی السعیدانی

سیزدهمین جشنواره هنر چهارم عربی در شهر دوز تونس با حضور گروه های آماتور و حرفه ای تئاتر از الجزایر و لیبی و تونس از ۲۶ تا ۳۱ اکتبر برگزار می شود. نمایشنامه شن های روان متناسب با شرایط کویری منطقه توسط مرکز ملی هنرهای نمایشی در شهر مدنین در افتتاحیه جشنواره اجرا شد. اجرای تئاتر «الرهوط» با موضوع «حقوق و اندیشه های تضییع شده» بعد از انقلاب ۲۰۱۱ تونس به کارگردانی و نویسندگی عماد المی یکی دیگر از برنامه های افتتاحیه بود.
این جشنواره شامل نمایش های متنوع و نشست های ادبی است. جلسه دیگری هم با عنوان «مساله نقد و بررسی تئاتر» توسط هیات مدیره جشنواره برگزار می شود. برخی از منتقدان برجسته تئاتر در تونس مثل عبد الحلیم المسعودی و فوزیه المزی و محمد مومن در این نشست شرکت می کنند.
نمایشنامه های السمکه العجیبه و سر الحیاه و نیز چند نمایش کودک در مراسم افتتاحیه اجرا می شوند.
منصور الصغیر بازیگر تئاتر تونسی درباره کشورهای عربی شرکت کننده در این جشنواره می گوید «گروه های تئاتر از لیبی و الجزایر به ترتیب با نمایش های «من انا» و «بلازاد» و «کأسک یا سقراط» در جشنواره شرکت می کنند. عبد الرزاق بوکبه شاعر الجزایری هم ریاست کارگاه آموزشی «توانایی بازیگر برای آشنایی به زبان» را به عهده دارد.
الصغیر با تاکید بر اهمیت این جشنواره گفت «این جشنواره در کنار ترویج گردشگری موجب پیشبرد کارهای فرهنگی می شود. به عنوان مثال، فعالیت های تولیدی گروه تئاتر دوز که در سال ۱۹۸۵ تشکیل شد بعد از شرکت در جشنواره افزایش یافته است.»
موضوع نمایشنامه الرهوط که در افتتاحیه اجرا شد افراد نقاب پوش بی نام و نشان و بی چهره است که نقاب از چهره واقعی خود برنمی دارند. این افراد در همه بخش های نمایشنامه گویای سردرگمی و هرج و مرج فکری و حقوقی در زندگی مردم تونس هستند.
بازیگران در این نمایشنامه در صدد انتقال این پیام به مخاطبان هستند که همه شعارهایی که درباب آزادی و دستیابی به حقوق سر داده شد در حد حرف باقی مانده و واقعیت های تلخ در پس آن همه حرف و شعار نهفته اند و این باعث شده تا مردم به اشباح بی نام و نشان تبدیل شوند.