«روشان» محل تلاقی پنجره‌های مکه با پنجره‌های لندن

لندن: عبیر مشخص

موزه بریتانیا از افتتاح بخش هنر اسلامی در سالن‌های جدید خود خبر داد و آن را به روی بازدیدکنندگان گشود.
به گزارش الشرق الاوسط، دو سالن جدید موزه بریتانیا پس از افتتاح، با گنجینه‌های باستانی موزه هنر و میراث مجهز شد.
مسئولان این موزه بخش جدید را «هنر دنیای اسلامی» نا‌مگذاری کردند.

 

آنها می‌گویند هدفشان ارائه آثار متعلق به بخش‌های مختلف جهان که تمدن‌ اسلامی در آنجا حضور داشته است.
ویکتوریا پورتر، هماهنگ کننده ارشد و متخصص در گروه هنر اسلامی در موزه بریتانیا گفت: «ما آثار بسیاری از هنر اسلامی را در این موزه داریم اما فضای کم ساختمان موزه مانع به نمایش‌گذاشتن آن می‌شد که از حمایت مالی موسسه بخاری در مالزی روبرو شدیم و توانستیم دو سالن جدید بسیار زیبا با معماری شگفت‌انگیز احداث کنیم و آن را به آثار هنر اسلامی اختصاص دهیم».

 

 

چیدمان ویترین‌ها

پورتر می‌گوید: «ما چیدمان گنجینه‌ها و آثار کشورهای اسلامی را به صورت ممتد و در یک خط مستقیم در داخل سالن در آوردیم… و هر ویترین را به حالت ( L مانند) طراحی کردیم که وسایل به صورت کامل در معرض دید باشد و به طور مثال اگر آثاری از ایران در یک ویترین گذاشته باشیم دقیقا در زاویه روبری آن آثاری از مصر که از آن دوره تاریخی است، را قرار داده‌ایم.

 

ویترین‌های اصلی و جانبی

در کناره‌های سالن ویترین‌های مختلفی چیده شده است و هرکدام بر یک موضوع مشخصی تمرکز دارند، به طور مثال یک ویترین درباره «نوشتن» است که تمام لوازم تحریر در آن به نمایش گذاشته شده است، یا اینکه در ویترینی دیگر «اسباب بازی» گذاشته شده است، مثلا تکه‌های از بازی شطرنج از جزیره سیسیل در قرن ۱۲ و همچنین از نیجریه در دوران‌های مختلف به نمایش گذاشته است.
سعی شده است در طبقات زیرین ویترین وسایلی تاریخی از اسباب بازی کودکان که بخش بزرگی از آنها تکه‌های پارچه‌ای است، چیده شود تا کودکان به راحتی بتوانند آنها را ببینند.
گفته می‌شود در این موزه آثاری از امپراتوری‌های مختلفی همچون عثمانی و صفوی ‌و حتی مغول نیز گنجانده شده است.

 

 

 

سالن دوم موزه؛ نورپردازی ملایم و هنر معاصر

داخل این سالن بسیار زیبا است، و ویترین‌هایی برای نمایش هنر جهان عربی معاصر تدارک دیده شده است، همچنین سازهای موسیقی همچون ساز عود، قانون و غیره چیده شده است.
در بخش دیگری از سالن، تابلوهای نقاشی اثر «ادریس خان» و همچنین هنرمند زن سعودی منال الضویان نصب شده است.

ریسندگی و بافندگی

فامیدا سلمان، کارشناس و مدیر هماهنگی سالن‌ها، با اشاره به تفاوت بارز بین سالن اول و دوم گفت: «روشنایی در سالن دوم کم است، برخی از منسوجات به نور زیاد حساس هستند و نمی توان نور شدید به آن تاباند… اما به دلیل وجود پارچه‌ها، نقاشی‌ها و مینیاتوری‌ها باید روشنایی کم در اینجا استفاده کنیم».

«روشان» محل تلاقی پنجره‌های مکه و پنجره‌های لندن
در طراحی گالری این دو سالن از معماری قدیم شهر مکه و جده استفاده شده است.
در معماری مکه، تکه‌های شیشه رنگی را در دیوارها و پنجره‌های چوبی به کار می‌بردند و به ساختمان‌های آن دوران در این دو شهر جلوه‌ای زیبا می‌دادند.
احمد عنقاوی یکی از طراحان معماری این دو سالن‌ جدید موزه گفت: «سعی شده پنجره‌های چوبی که در زمان قدیم در مکه ساخته می‌شد را در اینجا پیاده کنم و صندلی‌هایی که در زیر این پنجره‌ها می‌بیند دقیقا مشابه همان اتاق‌های نشیمن خانه‌های مکه است».