سید حسن خمینی - عکس از ایسنا

سید حسن خمینی – عکس از ایسنا

سیدحسن خمینی نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران با اشاره به کاربرد و گسترش فناوری های نوین در دنیا گفته است:‌ باید یادمان بماند که دیگر نمی‌توانیم به عصر قبل از اینترنت برگردیم.

نوه امام خمینی روز دوشنبه در مراسم رونمایی از تمبر پنجاهمین سالگرد قیام ۱۵ خرداد گفت: فضای تکنولوژی به گونه‌ای است که نمی‌توان جلوی آن ایستاد اما به هر حال می‌توان از تکنولوژی استفاده خوب یا بد کرد؛ یک چاقو هم می‌تواند در جراحی مورد استفاده قرار گیرد و هم می‌توان با آن سر برید.

به گزارش ایسنا، سید حسن خمینی گفت: زمانی که هر وسیله‌ای در ابتدا وارد بازار می‌شود، همه از آن می‌ترسند و فکر می‌کنند خطراتی برای دین به دنبال دارد در حالی که دین موضوعی است که در درون انسان وجود دارد و ذات انسان به آن نیاز دارد؛ بنابراین دست من و شما نیست.

موضوع اینترنت و دسترسی به آن و نیز بهره برداری از شبکه های اجتماعی در ماه های اخیر در فضای سیاسی ایران بارها مورد توجه و بحث قرار گرفته است و سخنان تازه سید حسن خمینی که از حامیان دولت حسن روحانی به حساب می آید، نوعی واکنش به این مباحث تلقی می شود.

سید حسن خمینی روز دوشنبه همچنین گفت: انقلاب اسلامی ایران اولین انقلابی است که از تکنولوژی برای پیروزی استفاده کرده و در این راه ابزارهای مدرن را مورد استفاده قرار داده است. در واقع پیام‌های امام با رادیو به مردم می‌رسید؛ در حالی که پیش از این انقلاب‌های دیگر دنیا یا از رسانه‌ها استفاده نمی‌کردند یا آن‌ها را جهت تبلیغات مورد استفاده قرار می‌دادند اما اصل و اساس انقلاب ما براساس آگاهی شکل گرفته است.

وی افزود: اکنون در حوزه تکنولوژی، تغییرات به گونه‌ای شده که شاید بصورت ماهانه این تغییرات ایجاد می‌شود و در این میان ما باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که دیگر نمی‌توان به عصر قبل از اینترنت بازگشت.

رییس قوه قضائیه ایران چندی پیش با انتقاد تلویحی از سخنان اخیر روحانی درباره اینترنت گفته بود که در مواجهه با امور ارتباطاتی و سایبری باید از حرف های موردی و احساسی پرهیز شود.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی ایران درباره تهدیدهای مربوط به فضای سایبری به معنی بی‌اعتمادی به مردم و به ویژه جوانان نیست، اما «اعتماد به جوانان با بستن راه‌های خطر و نفوذ دشمن به فضاهای امن خانه‌ها منافاتی ندارد و کسانی که مسموم بودن فضاهای مجازی را قبول ندارند، معلوم است این فضا را نمی‌شناسند.»

آقای روحانی پیش از آن از حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی استقبال کرده و از وزارت ارتباطات خواسته بود پهنای باند و سرعت اینترنت را افزایش دهد.

حسن روحانی که در جشنواره‌ای با عنوان ارتباطات و فناوری اطلاعات سخنرانی می‌کرد همچنین گفت که دوران استبداد و رساندن پیام از طریق بلندگو، منبر و تریبون‌های یک‌طرفه و سنتی به سر آمده است.

او ، خطاب به کسانی که از حضور جوانان در فضای سایبر نگران هستند، گفت باید دنیای اینترنت را به عنوان یک فرصت برای معرفی “هویت اسلامی و ایرانی” دید.

اظهارات حسن روحانی رییس جمهور ایران و نیز سید حسن خمینی نوه امام خمینی و واکنش به آنها در حالی صورت می گیرد که اینترنت در ایران هنوز به شدت زیر کنترل حکومت قرار دارد. بخشی از این کنترل، فیلترینگ سایت‌های اینترنتی است وبخشی دیگر از محدودیت‌ها از طریق کنترل سرعت اینترنت اعمال می‌شود.

گروهی از وبلاگ‌نویسان، کنشگران آنلاین و کاربران ایرانی اینترنت سال گذشته در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، از او خواسته بودند که بهبود مدیریت اینترنت درایران را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

در این نامه آمده بود: «وضعیت اینترنت در ایران به هیچ وجه مناسب نیست. اینترنت در ایران کند است و نظام فیلترینگ افراد را از دسترسی به اطلاعات منع می‌کند. فعالیت اقتصادی مبتنی بر اینترنت در ایران بسیار پرخطر است.»