گرامی داشت سینمای مصر بر صحنه «مرکز فرهنگی» کویت

بیروت: فیفیان حداد

هنوز روزگار هنر زیبا رؤیایی است که تخیل بسیاری را قلقلک می‌دهد با آثار موسیقایی و نمایشی که آفرید و همچون ردی بر تاریخ هنر عربی گذاشت.
به گزارش الشرق الاوسط، گوش دادن به ترانه‌های ام کلثوم، نجات الصغیره، محمد عبدالوهاب، عبدالحلیم حافظ، اسمهان و دیگر ستارگان دوره طلایی هنر اصیل، تنها فضای هنری می‌ماند برای نسل امروزین تا اصالت طعم کلمات، لحن و صدا را بشنوند.
وقتی از آن زمان حرف می‌زنیم، نمی‌توانیم آن را از صفحه سیاه و سفید سینمای مصر جدا کنیم. سینمایی که از حدود یکسال پس از اولین نمایش سینمایی برادران لومیر، مخترعان صفحه نقره‌ای در سال(۱۸۹۵) کارش را آغاز کرد.
از همان دوره طلایی در آن زمان، هنرمند عبیر نعمه نمایش موسیقایی «سیاه و سفید» را بر صحنه سالن نمایش مرکز هنری شیخ جابر الاحمد در کویت آغاز می‌کند.
این نمایش به عنوان تقدیم احترام و بزرگداشت سینمای مصر اجرا می‌شود و بر مشهورترین لحظه‌های نمادین و ابداعی که در حافظه حک شده‌اند، پرتو افکنی می‌کند.
ترانه‌های «دریاد» هنوز فضایی وسیع و قابل توجه از محیط موسیقایی را فراگرفته‌اند که عبیر نعمه اجرا می‌کند.
عبیر به توجه عمیق و دقیقش به موسیقی محلی عربی و غربی در همه انواعش معروف است. این برنامه از روز ۲۷ همین ماه آغاز و تا ۳۰ ادامه خواهد یافت.
کارگردان این برنامه هشام جابر است که مستندسازی مراحل تاریخی آواز عربی را از ابتدا تاکنون انجام داده‌است.
برای برنامه نمایشی «سیاه و سفید» برجسته‌ترین آثار ستارگان آواز را که روی صفحه نقره‌ای مصری در آن دوره نشسته بود را انتخاب کرده؛ خوانندگانی همچون شادیه، عبدالحلیم حافظ، اسمهان و دیگران تا تقدیری کرده باشد از این سینما و تأکیدی کرده باشد براهمیت نقشی که در دنیای هنر قدیم و جدید بازی کرده‌است.
عبیر نعمه ترانه‌های «ان راح منک یا عین/اگر از پیشت رفت ای چشم»، «قلبی دلیلی/ دل من راهنمای من است» و… می‌خواند. تا ما را به یاد ترانه‌هایی از فیلم‌های «ارحم حبی/به عشقم رحم کن»، «غرام و انتقام/ عشق و انتقام» و… بیاندازد.
عبیر بر مشهورترین صحنه‌های جهانی خارج از لبنان ایستاده از جمله، پاریس، دانشگاه هاروارد و کاخ هنرهای زیبای بروکسل. همچنانکه که در جشنواره‌های بعلبک و بیت الدین و الارز شرکت می‌کند.
از آنجا که سینما خیال بینندگان را با شکستن دیوارهای زمان و مکان رها می‌کند، این نمایش موسیقایی، تابلوهایی رقصان از گروه «موویو دنس کمپانی» را در خود دارد.
همچنین هنرپیشه‌های مشهوری از کشور میزبان در آن حضور می‌یابند. بک گراند این تابلوهای موسیقایی را نقاشی‌ها و تصاویر متحرک الهام گرفته از روزهای سینمای قدیم مصر، همراهی می‌کنند. تصاویری از آن دوره که به شکل امروزی و ویژه این برنامه طراحی شده‌اند.