در آن کوچک‌ترین سکه در طول تاریخ و اولین دلارها از زمان تأسیس آمریکا به چشم می‌خورد

ریاض: بدر الخریف

موزه‌ای خصوصی متعلق به یک شاعر و نویسنده سعودی دریچه‌ای به تاریخ سکه‌های قدیمی در پادشاهی گشود.
مالک موزه، نمونه‌های مختلفی از سکه‌های رایج در امپراطوری‌ها، تمدن‌ها و کشورها در دوره‌های مختلف زمانی از هزاران سال گذشته تا دو قرن پیش گردآورده است.
نمایشگاه شامل توضیحاتی دربارهٔ هرسکه، نام آن و دوره‌ای که در آن زده شده، تاریخ و اهمیت آن می‌باشد.
در کنار هر سکه سند آزمایش برای اطمینان از تقلبی نبودن این سکه‌ها قرار داده شده که توسط کارشناس سکه و مؤسسه پول عربی کشور سعودی تأیید شده‌اند.
شاعر و نویسنده سعودی خلیفه اسماعیل به «الشرق الاوسط» گفت، نمایشگاهش شامل سکه‌های فلزی، نقره و طلا می‌شود و چون در آن دوره‌ها اسکناس وجود نداشت، در این نمایشگاه نیز اسکناس نیست.
برجسته‌ترین سکه‌های موجود عبارتند از: گردنبد طلایی که در آن سکه نقره‌ای مربوط به ۴۰۰ سال قبل از میلاد وجود دارد، مجموعه دلارهای آمریکایی که در ابتدای تأسیس ایالات متحده رایج بود، مجموعه‌ای شامل ۲۵ سکه طلا، نقره و مس است که در دوره ملک عبدالعزیز رایج بودند و پس از درگذشتش از دور معامله خارج شدند.
در موزه سکه‌های طلای دوره بیزانس، دوره اموی و دیناری از دوره عباسی وجود دارد که با طلای خالص در قرن ششم میلادی ضرب شده‌است.
همچنین سکه‌های نقره از قرن اول تا قرن هفتم میلادی (ابتدای دوره رسالت محمدی) وجود دارد.
الخلیفه وسواس خاصی در اطمینان از واقعی بودن سکه‌هایی که جمع‌آوری کرده، دارد. سکه‌هایی که یا از حراج‌های جهانی و علاقمندان به جمع‌آوری سکه در داخل یا خارج از کشور خریده یا به او هدیه شده‌است.
الخلیفه ۴ موزه تأسیس کرد؛ اول مخصوص سکه‌های قدیمی، دوم ظروف و قطعات آنتیک چوبی، سوم دستگاه‌های رایوی قدیمی از زمان راه اندازی رادیو و موزه‌ای ویژه تابلوهای قدیمی.