حزب دموکرات کردستان: معرفی نچیروان بارزانی و مسرور به عنوان نامزدهای ریاست و نخست وزیری اقلیم

 

 

اربیل – احسان عزیز

 

حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی رییس سابق اقلیم کردستان به گمانه زنی ها درباره نامزد تصدی پست نخست وزیری دولت اقلیم کردستان عراق پایان داد.

سخنگوی حزب روز دوشنبه (۳ دسامبر) مسرور بارزانی فرزند ارشد بارزانی و رییس سازمان اطلاعات اقلیم کردستان را به عنوان نامزد پست نخست وزیری دولت معرفی کرد. نچیروان بارزانی   نامزد حزب دموکرات کردستان برای تصدی ریاست اقلیم خواهد بود. نچیروان بارزانی نخست وزیر دولت مستعفی و معاون رهبر حزب دموکرات کردستان و برادر زاده و داماد مسعود بارزانی است.

 

به گفته ناظران، حزب دموکرات کردستان عراق از طریق این اقدامات به دنبال مهیا کردن شرایط درون حزبی و خانواده بارزانی ها برای واگذاری قدرت به نسل سوم این خاندان یعنی نچیروان و مسرور بارزانی است.  ادریس و مسعود در پی درگذشت ملا مصطفی بارزانی (بنیانگذار حزب دموکرات کردستان) رهبری اقلیم را به دست گرفتند که البته ادریس در سال ۱۹۸۷ (۱۳۶۵) درگذشت.
به دنبال اعلام نامزدی مسرور بارزانی توسط حزب دموکرات حالا او با گروه ها و احزاب پیروز در انتخابات مجلس برای تشکیل کابینه رایزنی خواهد کرد. انتخابات مجلس کردستان عراق در اواخر سپتامبر (۸ مهر) برگزار شد. حزب دموکرات کردستان گفت که دولت ائتلافی خواهد بود. بحران های سیاسی و اقتصادی گوناگون دامن دولت پیشین اقلیم کردستان را گرفت تا جایی که پیامدهای آن همچنان ادامه دارد.
معرفی نامزدهای یاد شده با واکنش های متفاوت محافل دانشگاهی و سیاسی و مردمی همراه بود. در حالیکه گروهی ضمن استقبال از این اقدام آن را نویدگر آینده درخشان در عرصه سیاسی کردستان خواندند برخی دیگر می گویند که اعلام کاندیداتوری نچیروان و مسرور بارزانی تغییر چندانی در سیاست داخلی به وجود نمی آورد. احتمالا تنها برخی گروه های سیاسی در کابینه شرکت می کنند و بقیه احزاب در اپوزیسیون قرار می گیرند.
عبد الحکیم خسرو استاد علوم سیاسی دانشگاه صلاح الدین اربیل به «الشرق الاوسط» گفت «این اقدام گویای ایجاد تحول مثبت در رویکرد حزب دموکرات است.» این حزب ۴۵ کرسی مجلس را در اختیار دارد.

او افزود «این تحول بزرگ پیامدهای مثبت و عمیق در عرصه سیاست داخلی و منطقه ای خواهد داشت و منجر به اصلاحات سیاسی درون حزبی می شود. حزب دموکرات کردستان می خواهد این پیام را به هوادارانش بدهد که از پس مسئولیت های سنگین آینده در حوزه اداره کشور و مقابله با مشکلات برمی آید. نامزدهای مطرح از تجربه کافی سیاسی و مدیریتی برخوردارند و می توانند به عنوان مرد شماره یک دوره آینده به ویژه در ارتباط با مشکلات اقلیم و بغداد نقش آفرینی کنند و دوران جدیدی از روابط عالی و متعادل را بین دو طرف رقم بزنند و در راستای گسترش روابط بین اقلیم کردستان و کشورهای جهان بکوشند.»
اما با این حال،مهدی ابوبکر استاد دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه سلیمانی بر این باور است که بارزانی با اعلام نامزدی فرزند و دامادش برای تصدی پست های رده یک حکومتی به دنبال «پایان دادن به کشمکش های غیر علنی این دو چهره نزدیک به او با شیوه دیپلماتیک و مدبرانه است.»
او در ادامه گفت «مسعود بارزانی بعد از کناره گیری از قدرت در سال گذشته رفتار دورنگرانه در خصوص این مساله در پیش گرفته و همه اختیاراتش را به رییس قوه مجریه واگذار کرده است. فرزند بارزانی به زودی رییس قوه مجریه می شود و در نهایت همه اختیارات به او واگذار می شود. معنای این حرف این است که او به تدریج بساط دامادش را جمع کرد چرا که داماد بارزانی در حال افزایش نفود در ساختار دولت و حزب بود. حالا ریاست اقلیم کردستان یک سمت تشریفاتی است که به دامادش می رسد. بنابراین،رویکردهای سازنده احتمالی دولت اکثریت به پای فرزند بارزانی نوشته خواهد شد. حزب دموکرات به دنبال گرفتن رای پارلمان برای تصویب طرح قانون اساسی است. این طرح چند سالی است که در مجلس خاک می خورد. اختیارات گسترده تری برای نخست وزیر و رییس در طرح جدید قانون اساسی در نظر گرفته شده است. گروه های اپوزیسیون مجلس پیشتر به اختیارات فراوان رییس اقلیم در طرح جدید ایراد گرفته بودند.»

ابوبکر افزود «اعلام کاندیداتوری این دو نفر منجر اصلاحات سیاسی و مدیریتی چندانی در اقلیم کردستان نخواهد شد. حزب دموکرات به دنبال سوق دادن اغلب گروه های سیاسی به اپوزیسیون است. البته این حزب می داند که اپوزیسیون سیاسی موثر در اقلیم کردستان دیگر وجود ندارد.»

مسرور بارزانی متولد ۱۹۶۹ (۱۳۴۷) بوده و مدرک دیپلم را در ایران اخذ و در رشته علوم سیاسی مقطع لیسانس دانشگاه واشنگتن تحصیل کرده است. او در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۰) رییس سازمان اطلاعات اقلیم کردستان شد. او به زبان های عربی و انگلیسی و فارسی تسلط دارد.

نچیروان بارزانی متولد ۱۹۶۶ (۱۳۴۵) بوده و در سمت معاون نخست وزیر و نخست وزیر دولت اقلیم کردستان فعالیت کرده است. او به انگلیسی و عربی و فارسی تسلط دارد.