واشنگتن – معا‍ذ العمری
دولت آمریکا روز پنجشنبه (۲۴ ژانویه-۴ بهمن) هواپیمایی ماهان و هواپیمایی ایران قشم را به دلیل حمل و نقل هوایی گروه های شبه نظامی تروریستی در سوریه تحریم کرد. سپاه قدس «بازوی برون مرزی سپاه» و گروه افغانی فاطمیون هم در فهرست تحریم های آمریکا قرار گرفتند. گروه اخیر در قالب شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه پیکار می کند.
وزرات خزانه داری آمریکا گفت «دفتر کنترل سرمایه های خارجی این وزارتخانه هواپیمایی ماهان و شماری از شرکت های وابسته به آن و گروه های شبه نظامی مسلح وابسته به سپاه را تحریم کرد. این شرکت ها و گروه ها بعد از بررسی و پیگیری دقیق و جمع آوری مدارک کافی درباره حمایت آنها از تروریسم از جمله مشارکت در جنگ سوریه و انتقال نیروهای تروریستی به این کشور در فهرست تحریم ها قرار گرفتند».

بیانیه این وزارتخانه افزود «سپاه پاسداران ایران نیروهای خارجی و غیر ایرانی را برای جنگ به سوریه اعزام می کند. این نیروها در
قالب «سپاه قدس» و گروه شبه نظامی «فاطمیون» قرار دارند. گروه اخیر از نیروهای افغانی تشکیل شده است. علاوه براین، نیروهای بسیجی هم در سوریه پیکار می کنند. بسیج از کودکان برای شرکت در جنگ در سوریه عضو گیری می کند».
استیون منوچین گفت «حکومت ایران به شکل وحشیانه ای از پناهجویان مقیم ایران سوءاستفاده می کند و از آنها به عنوان سپر انسانی در جنگ سوریه بهره می گیرد. گروه های پناهجو در ایران از دسترسی به خدمات اساسی مثل آموزش محروم هستند. تحریم گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران و کشورهای دیگر از سوی وزارت خزانه داری بخشی از اقدامات مستمر ما برای متوقف کردن کانال های غیر قانونی حکومت ایران به شمار می رود. ایران از این کانال ها برای صدور تروریسم و ایجاد بی ثباتی در کشورهای جهان بهره برداری می کند».
منوچین افزود «نیروهای دو گروه شبه نظامی فاطمیون و زینبیون توسط هواپیمایی ماهان و (Flight Travel LLC) به سوریه منتقل و ساپورت مالی می شوند. مقر شرکت فلایت تراول در ارمنستان قرار دارد و با اعزام نیرو و تسلیحات نقش اصلی در حمایت از سپاه و گروه های وابسته به آن در سوریه ایفا می کند».
سیگال مندلکر معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم گفت «حکومت ایران گروه های آسیب پذیرتر در ایران را به شرکت در نبردها وادار می کند. کودکان ۱۴ ساله هم با زور توسط سپاه پاسداران برای جنگ در سوریه اعزام می شوند. ایران آوارگی و گرفتاری این کودکان را تشدید می کند. حکومت ایران همچنان از هواپیمایی ماهان و قشم و شرکت های هواپیمایی تجاری برای اعزام نیرو و تسلیحات برای این جنگ فاجعه بار و دامن زدن به آتش فرقه گرایی در همه منطقه استفاده می کند».
او افزود «همه افراد و گروه هایی که همچنان از هواپیمایی ماهان و چند شرکت هواپیمایی معین حمایت می کنند هدف تحریم های آمریکا قرار می گیرد. افرادی که هشدار ما را جدی نگیرند در معرض تحریم های شدید قرار می گیرند. همه املاک این ارگان ها و افراد در آمریکا یا افراد وابسته مقیم آمریکا مصادره می شود. با توجه به مقررات دفتر کنترل سرمایه های خارجی، داد و ستد با افرادی که در آمریکا با این گروه ها و افراد مورد تحریم همکاری می کنند یا ارتباط دارند ممنوع است».
مندلکر افزود «افرادی که با گروه ها و افراد مورد تحریم داد و ستد کنند و نیز موسسات مالی خارجی که عمدا قراردادهای کلان با این افراد و گروه ها ببندد و یا خدمات مالی عمده به آنها بدهد مورد پیگرد قرار می گیرند».
منابع آگاه گفتند که دولت آمریکا در حال رایزنی و گفتگو با چندین کشور اروپایی درباره توقف همکاری با هواپیمایی ماهان و تحریم این شرکت به دلیل حمایت از گروه های شبه نظامی تروریستی و انتقال تسلیحات به گروه های تروریستی وابسته به سپاه در سوریه است».
دولت آمریکا در صدد استفاده از اقدام دولت آلمان برای تحریم هواپیمایی ماهان در راستای تاثیر گذاری بر بقیه کشورهای اروپایی است. به گفته منابع آمریکایی، هواپیمایی ماهان در اختیار سپاه قرار دارد و به نیابت از حکومت دست به عملیات نظامی غیر علنی می زند. تحریم شرکت ماهان می تواند ضربه سهمگینی به قدرت حمل و نقل هوایی ایران در سطح بین المللی بزند.
دولت آمریکا می کوشد تا با سند و دلایل ملموس اروپایی ها را به دست داشتن و همکاری ماهان با حکومت در عملیات جاسوسی و نظامی متقاعد کند.
به گفته منابع آگاه، دولت آلمان به دنبال تلاش و فشار دولت ترامپ برای جلوگیری از انتقال چندین میلیون دلار دارایی از آلمان به ایران اقداماتی برای تحریم شرکت ماهان در نظر گرفته است. حکومت ایران با انتقال دارایی های کلان در راستای دست یابی به اهداف خارجی توسعه گرایانه و گسترش عملیات نظامی در سوریه و یمن و جبهه های درگیری در منطقه می کوشد.