Scan Eagle عکس از سایت شرکت insitu

Scan Eagle عکس از سایت شرکت insitu

بر اساس گزارش خبرگزاری های ایرانی سپاه پاسداران ایران یک فروند هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکایی به نام«Scan Eagle» را بر فراز آب های خلیج فارس در محدوده حریم هوایی ایران شکار کرده است.
روز سه شنبه ١۴ آذر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گزارش داد که یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که در چند روز گذشته، مشغول انجام ماموریت شناسایی و جمع آوری اطلاعات در منطقه عمومی خلیج فارس بود، وارد حریم هوایی ایران شد و «در تور یگان‌های پدافندی و سامانه های کنترلی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتار و در اختیار گرفته شد.»

براساس این گزارش، دریادار پاسدار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: «دشمنان ما از اول فروردین سال ١٣۶۶ حضور نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس و آنچه که در یک سال و نیم آخر جنگ بین ما و آنها اتفاق افتاد را دیده اند… مسلما وضع امروز ما با آن زمان قابل قیاس نیست.»

عقاب اسکنر بر فراز خلیج فارس

Scan Eagle یک هواپیمای بسیار کوچک و غیرمسلح است که توسط شرکت Insitu یکی از زیرمجموعه های غول هواپیمایی بوئینگ ساخته شده است. براساس داده های وبسایت Insitu ابعاد این هواپیمای کوچک ۳٫۱۱ متر پهنای بال در ۱٫۳۷ متر طول بدنه است. هواپیمای بدون سرنشین قابل حمل تنها ۱۳ کیلوگرم وزن دارد. حجم کوچک این هواپیما و استقامت پرواز بیش از ۲۴ ساعت و همچنین عدم نیاز به باند برای پرتاب آن را برای نظارت و کنترل مستقل بر هر گونه شرایطی ایده آل می سازد.

Scan Eagle عکس از سایت شرکت insitu

Scan Eagle عکس از سایت شرکت insitu

درحال حاضر اسکن ایگل مجهز به یک دوربین الکترو اپتیکال، یک دوربین مادون قرمز و یک برجک ثابت سبک وزن با دامنه ارتباطات بیش از ۱۰۰ کیلومتر است.

بنا بر گزارش خبرگزاری فارس، چندی پیش جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل، ضمن محکوم کردن تجاوز پهپادهای آمریکایی به آسمان ایران، خواهان جلوگیری از این اقدامات شده بود.

تکذیب آمریکا

ساعتی پس از انتشار این خبر، سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا این خبر را رد کرد. جیسون سالاتا، سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا در خلیج فارس در حریم بحرین، گفت که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در منطقه خلیج فارس بازشماری شده‌اند و آمریکا هیچ پهبادی را از دست نداده است. وی خاطر نشان کرد عملیات نیروهای آمریکایی درمحدوده آب‌ها و فضای شناخته شده بین‌المللی انجام می گیرد .

وی اعلام کرد: «سال گذشته آمریکا یک پهباد را در آب از دست داد. ما هیچ پهبادی را به تازگی از دست ندادیم.»

در صورت تایید صحت اظهارات فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، این سومین بار در یک سال خواهد بود که نیروهای ایرانی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی را در مرز هوایی ایران شکار می کنند.