بارزسان سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه- عکس از آسوشیتدپرس

بارزسان سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه- عکس از آسوشیتدپرس

سوریه یک روز قبل از به اتمام رسیدن مهلت از پیش تعیین شده، به تعهد خود مبنی بر نابودی تجهیزات تولید سلاح های شیمیایی عمل کرد.

بازرسان بین المللی سلاح های شیمیایی، امروز پنج شنبه ۳۱ اکتبر اعلام کردند که سوریه تمام تجهیزات تولید سلاح های شیمایی اعلام شده خود را طبق تعهد خود نابود کرد.

سازمان بین المللی منع استفاده از تسلیحات شیمیایی که در ماه جاری برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۳ شد، اعلام کرد که تیم بازرسان آن ها از ۲۳ مرکز تولید تسلیحات شیمیایی اعلام شده توسط دولت سوریه، ۲۱ محل را مورد بازرسی قرار داده اند. احتمال وجود خطر و مسایل امنیتی در دو مرکز دیگر، مانع دسترسی و بازرسی این تیم از این مراکز شد. اما به گفته بازرسان این سازمان، تجهیزات مستقر در این دو مرکز سلاح شیمیایی به مراکز دیگر منتقل شده بودند.

پیشتر روز یکشنبه (۲۷ اکتبر)، سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی اعلام کرد که دولت سوریه جزییات طرح مربوط به انهدام تسلیحات و ذخایر شیمیایی خود را به آنها ارائه کرده است. گزارش امروز نیز نشان می دهد که سوریه قبل از اتمام مهلت خود (روز اول نوامبر)، توانسته به وعده خود برای نابودی کامل تجهیزات تولید سلاح های شیمیایی، عمل کند.

ضرب الاجل بعدی تعیین شده برای انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه، ۱۵ نوامبر است که شامل نابودی یک هزار تن مهمات و مواد سمی و شیمیایی است. سوریه موظف است گزارشی مبنی بر چگونگی این انهدام و محلی که قرار است این ماموریت انجام شود، ارائه کند.

بعد از اینکه واشنگتن دمشق را به علت استفاده از سلاح های شیمیایی علیه مردم این کشور، به حمله نظامی تهدید کرد، برای جلوگیری از عملیات خارجی نظامی در داخل سوریه، روسیه و آمریکا به توافق رسیدند که سوریه باید سلاح های شیمیایی خود را نابود کند و این توافق به صورت قطعنامه ای از سوی شورای امنیت صادر شد. بر اساس این توافق نامه بخش مهمی از کار باید تا ماه نوامبر امسال انجام می شد و همچنین تمام سلاح های شییمایی سوریه باید تا نیمه سال ۲۰۱۴ میلادی نابود شوند.

بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه بعد از صدور این قطعنامه اعلام کرده بود که به توافقات میان آمریکا و روسیه برای نابودی سلاح‌های شیمیایی کشورش پایبند خواهد بود. او همچنین گفته بود: «شواهد تاریخی نشان می‌دهد که سوریه به تمامی پیمان‌هایی که آن را امضاء کرده، عمل کرده است.»

گزارش های بین المللی نشان می دهد که در درگیری های داخلی روز ۲۱ اوت سال جاری سوریه که منجر به کشته شدن یک هزار و ۵۰۰ نفر شد، سلاح های شیمیایی استفاده شده است. بسیاری از کشورها، دولت سوریه را متهم به استفاده از این سلاح ها کرده اند.