درگیرهای شدید گروهک داعش و نیروهای نظام سوریه در حومه دمشق همچنان ادامه دارد.
به گزارش الشرق الأوسط، این حمله‌ها بیشتر در منطقه تلول صفا، آخرین منطقه اشغالی داعش متمرکز است.
نیروهای حکومت سوریه و هم پیمانان آن با حمله‌های پی در پی خود و از طریق بمباران‌های هوایی سعی در از بین بردن این گروهک دارند.
از ۲۵ ژئیه گذشته تاکنون ۳۱۵ داعشی و ۱۶۸ سرباز نظامی در اثر این حملات کشته شدند.
از جمله کسانی که به همراه سربازان حکومت سوریه در این حملات کشته شدند نیروهای حزب الله لبنان بودند. در میان این کشته شدگان یکی از رهبران حزب الله و همچنین یک نیروی عالی رتبه نظامی با درجه سرلشکر وجود داشت.
براساس آمار دیده بان حقوق بشر در سوریه، داعش ۱۴۲ شهروند و ۳۸ زن و کودک را به ضرب گلوله کشت. به اضافه اینکه ۱۱۶ نفر که بیشتر آنها روستایی و مسلح بودند نیز به دست این گروهک تروریستی به قتل رسیدند.
در این میان، ۳۰ نفر توسط داعش ربوده شدند که یک جوان ۱۹ ساله از میان آنها اعدام شد و یک زن سالمند در اثر مرگ طبیعی جان داد.

تلاش‌های همه جانبه برای از بین بردن داعش
از سوی دیگر، حومه بخش شرقی ریف الزور نیز دستخوش درگیری میان داعش و نیروهای دموکراتیک سوریه است.
این حملات برای بازپس گیری آخرین نقطه اشغالی توسط داعش صورت می‌گیرد.
در اثر این حملات که با عملیات موشکی همراه بود تعداد زیادی کشته شدند.
داعش سعی دارد مناطقی را که از دست داده است پس بگیرد و مانع از فشارهای نیروهای دموکراتیک بر خودش شود. اما نیروهای دموکراتیک سوریه با پشتیبانی نیروهای ائتلاف عربی قصد دارند مناطق بیشتری را از این گروهک بگیرند.
به همین منظور، نیروهای ائتلاف عربی، موشکی به سمت مناطق تحت سیطره داعش پرتاب کردند و همچنین یک کاروان نظامی متشکل از ماشین‌های جنگی و مهمات به مناطق مرزی داعش فرستادند.
براساس گفته‌های دیده بان حقوق بشر در سوریه، ایران نیز از آسمان عراق، موشک‌های بالستیک بر آخرین نقطه اشغالی داعش پرتاب کرد که در اثر آن ۸ نفرکه اکثرا غیر سوری بودند کشته شدند. در میان آنها فقط سه نفر داعشی بود.
نیروهای ایرانی همچنین کرانه‌های شرقی رود فرات را که در شرق دیر الزور است با موشک‌های بالستیک مورد حمله قرار دادند.

درگیری‌های مجدد در حومه حلب
بخش غربی حومه حلب نیز طی دو روز گذشته دستخوش حملات «الجبهه الوطنیه للتحریر» و«هیئه تحریر الشام» بود.
آتش این درگیری‌ها در نتیجه حمله «هیئه تحریر الشام» به بخشی از روستای میزنار در منطقه کفر نوران روشن شد و در اثر آن سه نفر از نیروهای هر دو طرف کشته شدند.
در این میان یک رهبری نظامی به همراه سه شهروند نیز کشته شدند که دو عدد از آنها دخترانی خردسال بودند.
بر اساس گفته‌های دیده بان حقوق بشر سوریه، بخش غربی حومه حلب نیز دستخوش ناآرامی شده است.
«الجبهه الوطنیه للتحریر» سه کاروان نظامی خود را که متشکل از ۴۰ ماشین و تعداد زیادی مبارز بود از حومه عفرین و حومه حلب شمالی به حومه غربی حلب فرستاد.
تمام این درگیری‌ها در اثر تلاش‌های «هیئه تحریر الشام» برای دستگیری یکی از اهالی منطقه کفر نوران در جمعه گذشته رخ داد.
این منطقه در نزدیکی مناطق عاری از سلاح سوریه است که روسیه و ترکیه در آگوست گذشته بر سر آنها به توافق رسیدند.
دیده بان حقوق بشر گفته است «هیئه تحریر الشام» به عمد روستای کفر حلب را محاصره کرد و مانع از رفت و آمد به آن شد تا به توافقی برای خروج مبارزان «حرکه نور الدین الزنکی» از روستا برسد.
اما «الجبهه الوطنیه للتحریر» همچنان سعی می‌کند تا یک راه ورودی به این روستا باز کند و به همین دلیل تاکنون ۵ بار میان دو طرف درگیری رخ داده است.
حومه شمالی ادلب نیز اخیرا شاهد درگیری «هیئه تحریر الشام» و«جیش الأحرار» بود که در اثر آن دو نفر از «جیش الأحرار» زحمی شدند.
دلیل این در گیری‌ها که در روستای زرناد رخ داد تلاش «جیش الأحرار» -که وابسته به «الجبهه الوطنیه للتحریر» است- برای بازداشت یکی از مبارزان «هیئه تحریر الشام» بود.
تنش‌هایی میان «هیئه تحریر الشام» و«الجبهه الوطنیه للتحریر» در حومه جنوبی حلب نیز وجود دارد.
میان هر دو طرف تیراندازی‌هایی صورت گرفت ولی تلفاتی به بار نیاورد.

انفجار ماشین ۹ قربانی در پی داشت
در این میان، انفجار یک ماشین در شهر غزار که در حلب شمالی واقع است نیز دیروز ۹ کشته و تعدادی زخمی بر جا گذاشت. اما هنوز معلوم نیست که این انفجار تروریستی بوده باشد.