بیش از ۲۱۵ هزار کشته حاصل سالهای بحران

جان کری در مصاحبه تلوزیونی با شبکه خبری «سی بی اس»

جان کری در مصاحبه تلوزیونی با شبکه خبری «سی بی اس»

با آغاز چهارمین سال از بحران سوریه، که دهها هزار کشته و مفقود الاثر و میلیونها آواره بر جا گذاشت، جان کری وزیر خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد که کشورش باید با بشار اسد رئیس جمهور سوریه، در مورد انتقال سیاسی قدرت برای پایان دادن به جنگ مذاکره کند.

(این سورپرایز) کری در گفتگویی که روز گذشته از شبکه «سی بی اس» پخش شد عنوان شد. وی در این گفتگو گفت: «واشنگتن به دنبال راههای فشار وارد آوردن به اسد برای پذیرفتن مذاکرات است». وی افزود: «ما همیشه آمادگی مذاکرات را در چارچوب کنفرانس (ژنو یک) داشتیم و واشنگتن با تمام نیرو برای از سر گیری تلاشها برای رسیدن به راه حل سیاسی جهت پایان دادن به جنگ تلاش می کند».

اما مری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هرگونه تغییر در سیاست آمریکا را رد کرد. وی در یک توییت بر روی «توییتر» گفت: «کری بر سیاست محکم ما تأکید کرد که ما نیازمند عملیات گفتگو با حضور رژیم بر سر میز مذاکرات هستیم. او نگفت که ما خواستار مذاکره مستقیم با اسد هستیم».

بنا به اسناد دیدبان حقوق بشر سوریه، جنگ سوریه در چهار سال گذشته، منجر به کشته شدن بیش از ۲۱۵ هزار نفر شد ، که بیشتر آنها غیر نظامی بودند، و باعث آوارگی نزدیک به نیمی از ساکنان سوریه شد؛ امری که باعث شد گروه های حقوق بشر، جامعه بین المللی را به «خیانت به سوریه» متهم کنند.

در همین راستا، گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، برجسته ترین جنایات مرتکب شده در حق مردم سوریه از سوی طرف های درگیر را ثبت کرد و بر ۳۴ عدد از آنها، از ماه مارس (اسفند) ۲۰۱۱ تا مارس ۲۰۱۵ تمرکز کرد. این گزارش تأکید کرده که با توجه به تعداد کشته شدگان و حجم وسعت انتشار این جنایت ها، نیروهای دولتی ۱۰۰ برابر بیش از دیگر طرف ها بودند و پس از آنها گروههای افراطی ، سپس گروههای معارضان مسلح، و در آخرین مرتبه نیروهای ائتلاف و نیروهای کرد قرار دارند.