احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه - عکس از رویترز

احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه – عکس از رویترز

واشنگتن: هبه القدسی، بیروت: لیال أبو رحال – ائتلاف ملی سوریه اعلام کرده است احمد الجربا رئیس این ائتلاف بعد از ظهر روز سه شنبه با سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا و اعضای این شورا دیدار می کند. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز در این دیدار حضور خواهد داشت.

نجیب الغضبان رئیس دفتر ائتلاف ملی سوریه در آمریکا در گفتگو با الشرق الاوسط خاطر نشان کرد که هیئت ائتلاف ملی طی دیدار با سوزان رایس با رئیس جمهور آمریکا نیز در کاخ سفید دیدار خواهند کرد.

وی افزود: سه موضوع عمده در دیدار هیات ائتلاف ملی سوریه و اوباما مطرح خواهند شد. هیئت سوری شرکت کننده در دیدار با طرف آمریکایی، ضمن تاکید بر متوقف کردن فروریختن بشکه های انفجاری، درباره تضعیف قدرت نیروی هوایی ارتش سوریه گفتگو می کنند. شهروندان غیر نظامی هدف حملات نیروی هوایی ارتش سوریه قرار می گیرند. موضوع دیگر گفتگوها تروریسم است.

الغضبان گفت: ما و آمریکایی ها دارای موضع مشترکی درباره تروریسم هستیم. ارتش آزاد سوریه نخستین گروهی بود که با سازمان دولت اسلامی عراق و شام (داعش) درگیر شد و ما امروز قربانی تروریسم دو سویه همزمان توسط داعش و رژیم سوریه هستیم. اگر آمریکایی ها درباره این موضوع نگرانند پس باید از ما حمایت کنند.

هیئت ائتلاف ملی در دیدار با اوباما موضوع دیگری را نیز مطرح خواهد کرد، که به گفته الغضبان “تشویق دولت اوباما به موضع گیری علیه اقدامات تروریستی ایران و حزب الله لبنان و شبه نظامیان عراق (در سوریه)” خواهد بود. به گفته وی، تمامی این گروه ها دستور العمل های بیگانه داشته و حمله به مردم سوریه را در دستور کار خود قرار داده اند.

از سوی دیگر برنادت میهن سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در گفتگو با الشرق الاوسط گفت: ایالات متحده تعهد خود را به ارائه کمک به آن دسته از گروه های مخالف اعلام می کند که از گرایش های اعتدال گرایانه آنها اطمینان حاصل کند. ما همچنانکه بارها نیز گفته ایم جزئیات این کمک ها و پشتیبانی را اعلام نمی کنیم.

وی درباره آمادگی واشنگتن به پاسخگویی به خواسته های مخالفان سوری مبنی بر ارسال موشک های ضد هوایی قابل حمل به منظور مقابله با سیستم هوایی ارتش سوریه افزود: همانگونه که پیش از این نیز اعلام کردیم، ما درباره ارائه سیستم های پدافند هوایی قابل حمل به مخالفان سوری نگرانیم چرا که تبعات انتشار این سیستم تهدیدی برای منافع ما به شمار می رود.

تردید و نگرانی واشنگتن درباره ارسال سلاح های ضد هوایی قابل حمل به نیروهای مخالف سوریه به خوبی آشکاراست. دولت اوباما در قبال مجهز کردن آن دسته از مخالفان رژیم سوریه که از مواضع آنان اطمینان دارد نیز تدابیر سخت گیرانه ای در پیش گرفته است.

الشرق الاوسط اطلاع پیدا کرده است که الجربا فهرستی به دولت اوباما ارائه کرده که نام گروهی از افسران نظامی مورد اطمینان وابسته به مخالفان سوریه را در برمی گیرد. این افسران که از ارتش سوریه جدا شده و به نیروی مخالفان پیوسته اند، از تجارب بالایی در زمینه به کارگیری سلاح های ضد هوایی برخوردارند.

در ضمن الجربا تعهد داده است که این کمک ها و سلاح ها به دست نیروهای افراطی مانند سازمان القاعده نخواهد رسید.