دمشق – لندن : «الشرق الاوسط»
 شرکت‌های ۱۵ کشور جهان در نمایشگاه بین‌المللی دمشق زیر یک سقف حضور یافتند، این در حالی است که شرکت‌های روسی و ایرانی، متحدین دولت سوریه، به تنهایی در یک ساختمان جداگانه، مستقر شده‌اند.
به گزارش الشرق الاوسط به نقل از خبرگزاری فرانسه، شرکت‌های روسی و ایرانی در انتظار سرمایه‌گذاری‌های عظیمی برای بازسازی سوریه هستند.
پرچم‌های روسیه و ایران در مقابل ساختمان شماره یک در شهرک نمایشگاهی در حومه جنوبی دمشق سر علم کرده اند.
شرکت‌های ماشین‌سازی، فرش دستباف و مصالح ساختمانی ایرانی و شرکت‌های ساختمان‌سازی و صنعت، حمل و نقل و تکنولوژی روسیه در این نمایشگاه حضور به عمل آورده‌اند.
دولت سوریه که پس از درگیری‌های خونین از سال ۲۰۱۱ اکنون کنترل مجدد مناطق وسیعی از کشور را به دست گرفته، اقدام به برگزاری این نمایشگاه کرده است.
“لیبینا اغرو” مسئول منطقه‌ای کارخانجات روسی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه، با اشاره به رقابت موجود بین شرکت‌های خارجی برای بازسازی سوریه گفت: ما بیشترین سهم را در سیاست و دفاع از سوریه داشتیم و انتظار داریم بیشترین سهم در اقتصاد و بازسازی این کشور نیز از آن ما باشد.
براساس اظهارات برگزارکنندگان، این نمایشگاه با حضور ۲۳ کشور که روابط دیپلماتیک خود با دمشق را از طریق سفارت‌خانه‌هایشان حفظ کرده بودند، برگزار شد.
علاوه بر این کشورها، نمایندگان و شرکت‌های اقتصادی ۲۵ کشور دیگر که روابط دیپلماتیک خود با سوریه را قطع کرده و یا تحریم‌هایی علیه دمشق اعمال کرده بودند نیز حضور دارند.
بنا به گفته محمدرضا خانزاده، مدیر غرفه ایران ۳۲ شرکت ایرانی نیز در این نمایشگاه شرکت کرده اند.
تهران نیز مانند مسکو از آغاز درگیری‌ها از سوریه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی حمایت کرده است. علاوه بر این در سال ۲۰۱۱ و پیش از فرستادن مشاوران نظامی و سربازان خود برای حمایت از ارتش سوریه، کمک‌های اعتباری خود که تا کنون بالغ بر ۵٫۵ میلیون دلار رسیده را به دمشق آغاز کرده بود.
به گزارش “سیریا ریپورت” در برخی از مناقصه‌های شرکت‌های دولتی سوریه، فقط شرکت‌های ایرانی حضور دارند.
ایران و سوریه در ماه گذشته توافقنامه‌ای درخصوص همکاری نظامی و حمایت تهران از دمشق برای بازسازی صنایع نظامی و ارتش امضا کردند.
یکی از شرکت کنندگان ایرانی در این نمایشگاه با اشاره به اهمیت وجود ایران در بازسازی سوریه تأکید کرد: سوریه جزو معدود بازارهایی است که پس از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، پذیرای کالای ایرانی خواهد بود.
شصتمین نمایشگاه بین المللی سوریه از جمعه پیش آغاز و تا ۱۱ روز ادامه خواهد داشت.
از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران اعلام کرد، شرکت خودروسازی سایپا که با پراید ۴۰ میلیونی مردم ایران را غافلگیر کرده بود، در بازار سوریه با عرضه مدل‌های پراید و تیبا با قیمت‌های بیش از ۱۳۵ میلیون تومان؛ با تخفیف؛ غافلگیرکننده‌تر ظاهر شده است.
قیمت هر دستگاه از پراید در نمایشگاه ۴ میلیون و ۴۴۰ هزار لیر سوریه قیمت خورده که با نرخ ارز دولتی (۸۲ ریال در برابر هر لیر) حدود ۳۶ میلیون تومان می‌شود، اما با نرخ آزاد لیر ۱۱۵ تا ۱۳۵ میلیون تومان محاسبه می‌شود.