رئیس ائتلاف «الانبار»: سهمیه‌بندی به ما آسیب رساند… باید آن را حذف کرد

بغداد: حمزه مصطفی

پس از بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها و میانجیگری‌ها برای متقاعدکردن مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در خصوص پذیرش فالح الفیاض، تنها نامزد وزارت کشور، رهبران ارشد اهل سنت در راستای خروج از اصل سهمیه‌بندی، از موافقت خود برای اعطای وزارت دفاع به یکی از رهبران نظامی شیعه که در جنگ علیه داعش حضور داشتند، خبر دادند.
یکی از سیاستمداران برجسته و عضو سابق کابینه عراق در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «موضع سنی‌ها در خصوص بخشیدن سهمیه وزرات دفاع به شیعیان و انتخاب وزیر دفاع از بین یکی از رهبران مبارزه با تروریسم، احزاب سیاسی شیعه به ویژه ائتلاف البناء که بر اصل سهمیه‌بندی و شخص فالح الفیاض اصرار داشت را شرمنده کرد. این اقدام که به صراحت از سوی محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق اعلام شد، فرصت‌های عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور برای مذاکره با احزاب دیگر برای تجدیدنظر در خصوص موضعشان در زمینه کاندیداهای خود را افزایش داد».
رعد الدهلکی، یکی از رهبران ائتلاف ملی روز گذشته در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «وزارت دفاع به شخص یا یک حزب سیاسی تعلق ندارد و یک امر ملی است و شخصی که در این منصب قرار می‌گیرد باید شایستگی و توانایی حرفه‌ای کافی را داشته باشد. ائتلاف ملی انتخاب وزیر دفاع را به عبدالمهدی واگذار می‌کند، به شرطی که هیچ‌یک از احزاب سیاسی در این امر دخالت نکنند».
از سوی دیگر عبدالله الخربیط رئیس ائتلاف «الانبار هویت ماست» در پارلمان عراق در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «انتخاب وزیر دفاع از بین شیعیان پیشنهاد الحلبوسی بود و او با ارسال نامه‌هایی به ۷ تن از رهبران ارشد شیعه از آنها خواست، شخصی شایسته را از بین خود انتخاب کنند. ما در طول سال‌های اخیر، به دلیل سهم خواهی و سهمیه‌بندی ضررهای فراوانی را متحمل شدیم و می‌خواهیم آن را حذف کنیم».
صالح المطلک رئیس جبهه گفتگوی ملی عراق نیز در گفتگو با برهم صالح رئیس‌جمهور این کشور در خصوص عواقب تأخیر در انتخاب وزرا هشدار داد و گفت: «احزاب پارلمانی باید اختلافات خود را کنار گذاشته و منافع ملی را در اولویت قرار دهند».