فرمانده نیروی هوایی سوریه در مسکو

 

پس از اینکه مطمئن شد روسیه اسرائیل را درماجرای سرنگونی هواپیمای جاسوسی بی‌گناه نمی‌داند و اصرار دارد با گام‌ها و تصمیمات عملی پاسخ بدهد، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو تلاش می‌کند از شدت تلافی بکاهد. آنها نمی‌خواهند جواب این حادثه تحویل موشک‌های پیشرفته “اس۳۰۰″ و رادارهای مدرن به سوریه باشد که آزادی مانور اسرائیل در آسمان سوریه را بگیرد.

به گفته منابع آگاه از تلاویو، نتانیاهو از مسکو خواسته که فرمانده نیروی هوایی اسرائیل را بپذیرد تا نتایج تحقیقات اولیه را به آنها نشان دهد. این تحقیقات پس از سقوط هواپیمای روسی انجام شده و ” به روشنی نشان می‌دهند ارتش سوریه تنها مسئول در این اشتباه است”.

روس‌ها این حادثه را نتیجه مجموعه‌ای اشتباه خوانده بودند اما چندین سئوال استنکاری دربرابر اسرائیل مطرح کردند که از میان آنها مسئولیت را متوجه اسرائیل می‌سازند. اول پرسیده‌اند علت تصمیم اسرائیل به بمباران لاذقیه چه بوده، در حالی که از جنگ اکتبر ۱۹۷۳ تاکنون هیچوقت این منطقه را بمباران نکرده است؟ از شلیک تعداد زیادی موشک به سمت سوریه پرسیده‌اند در حالی که اسرائیلی‌ها مطمئن بودند و دیدند هواپیمای تجسسی روسی آشنا در حال پروازاست. پرسیده‌اند آیا اسرائیل از هواپیمای روسی ” به عنوان طعمه برای موشک‌های سوری و ردگم کردن” استفاده کرد؟ چرا اسرائیل فقط یک دقیقه قبل از حمله موشکی به روس‌ها اطلاع داد؟

همین منابع اسرائیلی در پاسخ گفته‌اند، تحقیقات اسرائیلی نشان می‌دهند کسانی که موشک‌های سوری ساخت روسیه را شامگاه دوشبنه-سه شنبه به سمت موشک‌ها و هواپیماهای اسرائیلی شلیک کردند، سهل انگاری زیادی کردند و با دست‌پاچگی رفتارکردند. آنها همچنین می‌گویند:” موشک‌های اسرائیل برای نابود کردن سلاح جدید ایرانی که اخیرا وارد سوریه شده تا به واسطه حزب الله لبنان و گروه‌های مسلح دیگر علیه اسرائیل استفاده شود، شلیک شدند. تاکنون تهران مطمئن بود که اسرائیل به دلیل وجود سنگین نیروهای روسی، خود لاذقیه را بمباران نمی‌کند و به همین دلیل فعالیتش را در آن افزایش داد. انبارهای اسلحه ایجاد کرد و کارگاه‌هایی برای به روز کردن اسلحه قدیمی و اسلحه سازی راه انداخت. وقتی با ۴ جنگنده اف۱۶ و موشک‌های دریا به زمین از فاصله۱۰۰ کیلومتری سواحل سوریه به آن مراکز حمله شد، سوری‌ها به شکل آشفته و سردرگم بدون توجه به نقشه‌ها شروع به تیراندازی کردند. آنها می‌توانستند خیلی دقیق متوجه وجود هواپیمای روسی مدل الیشون۲۰ بشوند. این هواپیما با سرعت کم در حال فرودآمدن در فرودگاه حمیمیم در ۲۵ کیلومتری جنوب لاذقیه بود. این هواپیما بسیار بزرگ بود چون در اصل یک هواپیمایی مسافربری است و محال است آن را با هواپیماهای جنگی یا موشک‌های اسرائیلی اشتباه بگیرند.

نتانیاهو تلاش می‌کند این تحقیقات را به اطلاع روس‌ها برساند. گفتنی است در تماس تلفنی دیروزش با پوتین به او اطلاع داد که همه نتایج را به آنها می‌دهد.

نتانیاهو از همه وزرایش خواسته بود در این باره سکوت کنند و به آنها اطلاع داد که در نهایت دقت سعی می‌کند ماجرا را حل و فصل کند.

نتانیاهو و فرماندهان ارتش اسرائیل نگرانند مبادا پاسخ این حادثه، اجرایی شدن قرارداد مدرن سازی موشک‌های اس ۲۰۰ کنونی دمشق به سامانه مدرن اس ۳۰۰ باشد.